«Folk må bli mindre redd for å fly og mer redd for å kjøre bil» skriver lege Anders Norvik. Han ønsker like stor oppmerksomet om trafikkulykkene som helikopterulykken.

Jeg er sterkt engasjert i trafikksikkerhet! På jobb ser jeg ofte de hjerteskjærende konsekvensene disse ulykkene har for de involverte.

Jeg kan ikke forstå at vi som samfunn tillater at dette skjer.

Jeg tror vi kunne fått en betydelig nedgang i antall drepte og hardt skadde dersom vi fikk øynene opp for hva som faktisk skjer.

LES OGSÅ KOMMENTAREN (PLUSS): Skal melkekartongen bli det eneste stedet vi får se beitende kyr?

Myndighetene gjemmer seg

Jeg er heller ikke fornøyd med myndighetenes holdning til dette med trafikksikkerhet.

De gjemmer seg ofte bak dårlige unnskyldninger om at det er vanskelig å gjøre noe med dette på grunn av alle faktorene som spiller inn i en ulykke og at alt har blitt så mye bedre siden 70-tallet.

Denne tragiske helikopterulykken går sterkt inn på oss alle. Noe av grunnen til dette, er nok den tunge mediedekningen denne saken får.

Jeg har et håp om at mediene kan gi tilsvarende dekning til trafikkofre en periode. Gi oss lesere en «heads up» på hva en trafikkulykke virkelig er. Jeg tror ikke folk helt forstår dette.

LES OGSÅ DEBATTINNLEGGET: «Foreldre, lærere og voksne blir overrasket over hvor mye press det er på ungdom for å sende nakenbilder. For meg er det sjokkerende at de ikke vet det»

Dagligdags nyhetsbilde

Disse ulykkene er en del av det dagligdagse nyhetsbildet som passerer netthinnen uten særlig refleksjon og ettertanke.

Man tenker det gjelder ikke oss, men det gjør det i høyeste grad! En periode med tung mediedekning kunne kanskje endret dette?

Folk må bli mindre redd for å fly og mer redd for å kjøre bil!

LES OGSÅ DEBATTINNLEGGET: «Jeg blir først flau over at jeg, som pappa, ikke visste hvilket press jenta mi blir utsatt for»

Ingen ekstra nyhetssending

De neste 30 dagene kommer kanskje ti mennesker til å dø på norske veier.

Til tross for dette vil det ikke bli ekstraordinære nyhetssendinger som strekker seg utover ettermiddagen med store oppslag rundt de involverte skjebnene. Det vil ikke bli detaljerte beskrivelser av hendelsesforløp og artikler på hvordan dette kunne skje.

Kongen vil ikke avlyse sitt program for å møte de pårørende.

Statsministeren vil ikke reise rundt med kondolanser til de etterlatte. Alt vil gå sin vanlige gang og de som dør, vil dø i stillhet uten altfor store rystelser i samfunnet vårt.

Helikopterulykken

Etter helikopterulykken i Øygården kommune får den norske befolkning nok en gang kjenne på kroppen hvor tragisk det er når unge personer med barn, livspartnere og foreldre, bare blir revet bort. Vi krever at alle sandkorn blir snudd for å komme til bunns i hva som har skjedd. Vi føler alle med de etterlatte!

Flyulykker vekker et voldsomt engasjement hos oss i befolkningen, i media og hos styresmaktene uansett hvor i verden de inntreffer. Det settes krav om at «dette må aldri skje igjen». Alle sandkorn snus og man kommer derfor til bunns i det som har skjedd.

Denne nulltoleransen for dødsfall i organisert luftfart er nok grunnen til det er såpass trygt å fly. Man lærer av sine feil og setter inn de sperrene som trengs i systemet for å forhindre at lignende feil oppstår på ny.

LES OGSÅ KRONIKKEN (PLUSS): 30 prosent av 13-14-åringene har mottatt intime bilder

Sikkerhetskontrollene

Bare se på sikkerhetskontrollene på flyplassene. Et tungvint og kostbart system som sannsynligvis ikke redder altfor mange liv i løpet av et år her i Norge. Man har allikevel stablet dette på beina for å forhindre dødsfall i luften. Selv om vi synes disse kontrollene er tungvinte er vi nok innerst inne glad for at de finnes da de til syvende og sist redder liv.

I trafikken er det ikke slik. Her skjer de samme ulykkene på de samme strekningene gang på gang på gang. Man kommer til at det er de samme faktorene som spiller inn gang på gang (fart, beltebruk, uoppmerksomhet og rus).

Ingen drastiske tiltak settes inn for å hindre at de skjer på ny. Ingen gravende og kritiske journalister setter systemet og ansvarlige ledere under press. Ingen sjåfører tar vesentlige hensyn eller forholdsregler ved neste passering. Ingen krever at dette aldri må skje igjen! Hadde jeg visst at jeg kom til å dø i en bilulykke i 2016 hadde jeg solgt bilen.

Ingen strakstiltak

Så, selv om vi vet at det med stor sannsynlighet kommer til å dø så mange som ti mennesker i trafikken de neste 30 dagene, vil det ikke bli satt inn ekstraordinære politiressurser for å hindre at noen dør. Man vil ikke sette inn strakstiltak på særlig ulykkes utsatte veier.

Media vil ikke kjøre reportasjeserier om trafikksikkerhet og de vil ikke spørre Ketil Solvik-Olsen om det gjøres nok for å forhindre at disse dødsfallene skjer.

Vi sjåfører vil heller ikke endre kjørevanene våre. Disse trafikkulykkene er jo bare nok en dag på jobben for mange av oss.

Så nok en gang vil foreldre, besteforeldre og søsken måtte begrave sin nykonfirmerte skatt. Nok en gang vil en toåring lete hvileløst rundt i huset etter sin trafikkdrepte far. Nok en gang vil noen måtte gråte seg til søvn, da partneren ligger skadd til det ugjenkjennelige på likhuset.

Jeg håper det ikke blir meg og jeg håper det ikke blir deg, men noen av oss blir det, garantert!

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Hør våre kommentatorer på podkast:

Anders Norvik er lege ved Klinikk for anestesi og intensivmedisin på St. Olavs Hospital