Og nå skal Trøndelag Teater gjøre vår elskede gamle historie om Robin Hood ugjenkjennelig, mener Dordi Skuggevik i dette debattinnlegget.

Det er en internasjonal trend for tiden, at de som skulle være nyskapende innen de forskjellige kunstgrener, ikke klarer å finne på noe nytt.

De er dessuten lei av klassikerne.

Det de da gjør, er å gå inn i kjente klassiske verk og hussere med dem.

LES OGSÅ DEBATTINNLEGGET: «17. mai skal være en dag fylt med glede, ikke frykt og tårer»

Som ettter innbrudd

Folk som har et dypt forhold til et klassisk verk, det være seg musikk, teater, litteratur, religionskomponenter og annet – kan plutselig bli eksponert for et resultat som ligner på å komme hjem etter et innbrudd:

Ting er rotet til, og dessuten oversmurt med gørra til innbryteren.

Eksempel kan være Lohengrin på operafestivalen i Savonlinna. Vi måtte bare lukke øynene og høre på musikken.

LES OGSÅ KOMMENTAREN (PLUSS): Trøndelag utryddes

Ble sjøsyk

Min siste opplevelse, der jeg ble virkelig sjøsyk av resultatet, var en vulgær destruksjon av Griegs Holbergsuite, kringkastet av NRK.

Vulgariseringen av Grieg var utført av tidligere domorganist i Bodø, Bjørn Andor Drage. Det viser hvordan dette har grepet om seg, selv blant høyt utdannede fagfolk innen sitt kunstfelt.

Shakespeare skulle introduseres for publikum i Algerie, nå siste etterjulsvinter. Algiererne vil gjerne være europeere og vestlige, i alle fall å dømme ut fra Algeries franske TV-kanal. Shakespeare-kompaniet fra England vekket stor forventning, men det ble hakeslepp og frustrasjon, for det de fikk, var en klassiker vandalisert av Haha-folk som vrengte Shakespeare om på vranga og gjorde narr av ham. Dette forsto man ingenting av i Algerie.

Blir dypt krenket

Adresseavisen hyller denne trenden.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett det ekle ordet «Testiklestad» på trykk i avisen – i avisens rikelige pressedekning av denne forestillingen som skjærer svært mange mennesker i hjertet.

Bare å se det pubertalt påkomne ordet er nok til at svært mange mennesker blir dypt krenket. Det bør være unødvendig her å forklare hvorfor. Det sier seg selv.

Robin Hood

Nå er Adresseavisen på’n igjen (11. mai – 2016): «Monte Pytonsk feelgood og rai rai».

Vår elskede gamle historie om Robin Hood skal gjøres ugjenkjennelig for oss av Trøndelag Teater.

Nye generasjoner som eksponeres for denne vulgære vrengingen av klassikeren, skal kanskje gå gjennom livet og tro at slik var historien om Robin Hood.

Og hva er hensikten? Jo, det får vi vite – uttrykt i et språk som Adresseavisen hittil har holdt seg for god til: «Vi skal røske hue ut av egen ræv».

«Hue i egen ræv»

Jeg har heldigvis ikke «hue i egen ræv» – så det er unødvendig for meg å gå til Trøndelag Teater for å «røske ut».

Jeg skal stå utenfor Trøndelag Teater på premieredagen og se på hvor mange som går inn med «hue i ræva» og se om de har fått det ut når de kommer ut igjen.

Med denne «Rai-Rai vulgaris» som fosser frem i Trøndelag og i Adresseavisen, vil karikaturen av Trønderen bli stadig mer vulgær, slik at folk ellers i landet kommer til å le enda mer av Trønderen enn de allerede gjør.

Vil de som ikke er Rai-Rai-Vulgaris-trøndere fremdeles sitte og finne seg i det?

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Hør våre kommentatorer på podkast:

«Robin Hood - Rai Rai i Sherwoodskogen» er en musikalkomedie basert på sagnet om Robin Hood og Lille-John, som skal settes opp på Trøndelag Teater. Foto: Frank Lervik
Dordi Skuggevik Foto: Nils Toldnes, Adresseavisen