Debatt

«Vi har nok å gjøre, faktisk har vi altfor mye, for vi skal jo være så perfekte hele tiden»

Trenger vi virkelig enda mer stress på slutten av ungdomsskolen? spør skoleeleven Tyra Joarsdottir i dette debattinnlegget.

Skoleslutt: Eksamen har liten læringsverdi, mener Tyra Joarsdottir.  Foto: Bjørn Sigurdsøn,, NTB scanpix

Saken oppdateres.

Nå har eksamenstiden startet, og alle tiendeklassinger over hele landet skal sitte i svette gymsaler og klasserom og skrive eller regne i fem timer.

Og hva er egentlig grunnen? Trenger vi virkelig enda mer stress på slutten av ungdomsskolen, når vi er midt oppi andre vurderinger, og jobber beinhardt for å få den karakteren vi vil ha i standpunkt.

Er virkelig det vi da trenger enda et tall som må fikses, der man rett og slett må sette livet på pause for å forberede seg på dagen, selv om all innsatsen kan gå til helvete?

LES OGSÅ: Lærere fortviler over årets norskeksamen: Provoserte og sinte på elevenes vegne

Skal prestere

Vi har nok å gjøre, faktisk har vi altfor mye, for vi skal jo være så perfekte hele tiden.

Vi ungdommer skal prestere på skole, venner, fritidsaktiviteter, utseende, og mye mer.

Det at det skal komme én enkelt prøve, som skal utgjøre en hel karakter på vitnemålet, er for mange en så stor stressfaktor at det går mye dårligere enn det faktisk kunne gjort.

Og hvis du i tillegg har en dårlig dag eller en litt tøff periode, vil eksamen være et helt forferdelig element som er med på å gjøre alt mye verre.

Det verste er vel egentlig at du blir trukket opp i norsk, engelsk eller matematikk, helt uavhengig av hva du er god i.

LES OGSÅ DEBATTINNLEGGET: «Først da gutten ble 13 år fikk han hjelp og medisin. Da var far helt nedkjørt»

Superkjipt

Det er superkjipt om du for eksempel er kjempegod i engelsk, men derimot ikke så god i matte, og så blir du selvsagt en av den tredelen som trekkes opp i akkurat det faget du presterer verst i.

Det er helt tullete at man på slutten av grunnskolen skal teste ferdighetene til elevene gjennom en helt tilfeldig, meningsløs prøve.

Eksamen har svært liten læringsverdi, og nesten ingen tilknytning til hvordan det virkelige livet fungerer. For det er ikke sånn i jobblivet, at du én dag i året skal vise alle alt du kan i det feltet du jobber på, og at det skal avgjøre hvor god jobb du gjør.

Det er nemlig slik at ting blir sett i sammenheng, hvordan du har gjort det over en lang periode er det viktigste.

LES OGSÅ DEBATTINNLEGGET: «Jeg blir først flau over at jeg, som pappa, ikke visste hvilket press jenta mi blir utsatt for»

Utdatert vurderingsform

Det eneste vi lærer av eksamen er å pugge svar i et par dager og så skrive dem ned på eksamenspapiret på selve dagen, for så å glemme dem dagen etter.

Det er altså en utdatert vurderingsform, som har lite å gjøre i norsk skole og jeg skulle helst sett den fjernet til fordel for f.eks. en mappeinnlevering gjennom et helt år.

For å stresse livet ut av ungdommene, det skal vi. Men mitt tips til dere stressa ungdommer der ute er å prøve å ta det med ro, og å tenke at alt kommer til å gå bra, for det gjør det nok også. Og lykke til med denne idiotiske vurderingen!

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Hør våre kommentatorer på podkast:


Tyra Joarsdottir er skoleelev. 
        
            (Foto: Privat)

Tyra Joarsdottir er skoleelev.  Foto: Privat

På forsiden nå