I Trondheim ser det ut til at det eneste målet har vært å flå innbyggerne i nabokommunene mest mulig, skriver Hans Jørgen Helgesen i dette debattinnlegget.

På Adresseavisens debattsider 30. mai prøver Henning Leirvåg fra Miljøpakken nok en gang å forsvare takstene i bomringen.

På kreativt vis bruker han noen gjennomsnittstall for å bevise at systemet er rettferdig.

Ifølge Leirvåg bruker trondheimerne i snitt kr 3 100 per år i bomringen, og det er ikke mer enn 900 kroner i forskjell mellom billigste bydel (Sentrum) og den dyreste (Heimdal/Tiller og «Ytre Øst», hvor nå det måtte være).

LES OGSÅ DEBATTINNLEGGET: Denne mastodonten ved elva vil ødelegge Trondheim

Nevner ikke alt

Leirvåg unngår selvsagt behendig å nevne dem som bor utenfor bygrensene.

Det er kanskje ikke så rart, vi har jo ikke stemmerett i Trondheim kommune uansett.

For dem som ikke vet det, kan jeg opplyse om at dersom du bor rett utenfor bygrensa og jobber innenfor den indre bomringen, må du ut med cirka 11 500 kroner i året bare for å kjøre til og fra jobb (gitt at du har 200 arbeidsdager i året). Annen kjøring kommer i tillegg.

LES OGSÅ (PLUSS): Forskere anbefaler kraftig takstøkning i bomringen

Mager trøst

Da er det en mager trøst at gjennomsnittet av Trondheims innbyggere slipper unna med litt over fjerdeparten.

Leirvåg sier at det er umulig å lage et system som er 100 prosent rettferdig. Det har han selvsagt helt rett i, men det er vel lov å prøve?

I Trondheim ser det i hvert fall ut til at det eneste målet har vært å flå innbyggerne i nabokommunene mest mulig.

Hvorfor skal det for eksempel koste over dobbelt så mye å kjøre gjennom den ytre ringen som den indre?

LES OGSÅ KRONIKKEN (PLUSS): «Er det greit når mennesker med utviklingshemming må «særbehandles» for å kunne delta i aktiviteter?»

Trondheimere utenfor ytre ring

Og hvorfor skal trondheimere som bor utenfor den ytre ringen, men innenfor bygrensa (Være og Klett) kjøre gratis gjennom henholdsvis Være- og Klettbommen?

Jeg kan ha forståelse for at småbarnsforeldre skal få kjøre ungene sine til barnehagen, men fritaket for Være og Klett gjelder to biler per husstand, hele døgnet, sju dager i uka og uansett om man er barnløs eller har en diger flokk.

Resultatet er at jobbturene beskrevet ovenfor koster cirka 3200 for en som bor på Være, selv om han kjører like langt og passerer de samme bommene som malvikingen.

LES OGSÅ DEBATTINNLEGGET: «Det mest ettertraktede området i vårt nærområde står i fare for å bli avstengt for allmennheten»

Elendig rabattsystem

Til slutt: Leirvåg sier at forskjellene er ganske små blant annet på grunn av «rabattsystemet i miljøpakken». Hva i alle dager er det han snakker om?

Det er vel ingen bomringer i landet som har et så elendig rabattsystem som «miljøpakken». Rabatten for bruk av brikke er på usle 0, 10 eller 20 prosent (avhengig av tid på døgnet og hvilken bom).

Og taket på antall passeringer er så høyt at for å få noen glede av det må du ha mer enn 3,5 passeringer pr. dag, sju dager i uka.

Det tilsvarer 9500 kroner i året hvis du bare har passeringer i den indre ringen, mye mer hvis du også passerer den ytre.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Hør våre kommentatorer på podkast: