En filosof, jeg har glemt hvem, sa at å tenke på døden fem minutter hver dag gjør en mindre dum.

Yoda, jedimesteren, da han lærte opp sin elev Luke Skywalker, ga denne advarselen til ham: Du kommer til å føle frykt.

Slik er halloween. En dag da man skremmer og skremmes, en dag da det passer seg å plassere døden på scenen rundt omkring i nabolagene.

Den – døden mener jeg – som vanligvis er godt bortgjemt på sykehusrom eller i havdyp langt borte.

Visste du at barn i Trondheim er overraskende positive til insekter som framtidens mat?

Lys og mørke

Halloween er en feiring av den tiden av året da naturen byr oss sin rikeste avling før den dør hen gjennom en lang vinter; en feiring av den tiden av året som ligger på grensen mellom lys og mørke.

Det er en fest der de døde og de levende er invitert til å sitte ved samme bord; der mennesker, dyr og andre nattlige kreaturer danser på samme ball. En munter og frigjørende feiring av det makabre.

Men hvert år er det mennesker som er imot. En amerikansk invasjon, sier de ... Javel, men det hindrer dem ikke i å la barna sine drukne maten sin i ketchup, spise hotdogs på 17. mai, eller å gå på kino, der 90 prosent av filmene kommer fra Donald Ducks hjemland. Men halloween, å nei! Det er en amerikansk greie, æsj.

Les også debattinnlegget: Stopp drap på ulver som ikke gjør annet galt enn å leve sitt naturlige liv

Tradisjoner endrer seg

En dose alvor: Tradisjoner endrer og utvikler seg alltid, og det er gjennom lån og utveksling at menneskeheten går fremover. I virkeligheten finnes det ingen grenser så ugjennomtrengelig som dem en nedfeller i ens eget sinn.

Og jeg ber dere, ikke snakk til meg om «Hallo Venn», som enkelte prøver lansere som et «norsk» og «positivt» alternativ til Halloween. Å stappe i seg godteri og pølser i en neonbelyst gymsal, det er å tømme tradisjonen halloween for sitt innhold og gjøre den til et gigantisk lørdagsgodt-gilde; antiseptisk, gjennomsyret av moralisme og «feel good».

Til slutt, noen kritiserer at kommersielle interesser har kapret feiringen. Det har de rett i, imidlertid er det jo slik at i dag er kommersielle krefter overalt, hele tiden.

Vi følger klasse 10C ved Charlottenlund skole ei hel uka, og her skriver elevene om at dere store skrekk

Vær kreativ

Denne invasjonen av kjøpmenn og eksperter i marketing berører alle aspektene av våre liv. Det er derfor ikke en kritikk av halloween som trengs, men en større kritikk av våre liv under kapitalismen.

Apropos det, det er heller ikke særlig vanskelig å unngå denne kjøpesirkelen: Halloween kan være en fin anledning til å resirkulere og være kreativ. De beste kostymene og dekorasjonene er som regel dem man har tatt seg tid til å lage selv, – akkurat som de beste dropsene er de som smelter langsomt i munnen.

Ha en god Dødens måned, alle sammen.

Hør vår podcast «OmAdressert» som besøker klasse 10C på Charlottenlund ungdomskole for å få vite mer om hva ungdommen tenker rundt skole, kroppspress, amerikanske soldater på Værnes og om de frykter en kald krig.

Les flere debattinnlegg på adressa.no/meninger

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.