Vårt daglige publikum er ganske utfordrende. Kan en svart boks håndtere alle disse gruppene? spør bussjåfør Per Erik Kufås i dette debattinnlegget.

Nå skal vi få førerløse busser, sies det. Det banker ny teknologi på døra, data og bussprodusenter gnir seg i hendene, Google koser seg, og samferdselsministeren hyler ende over seg om hvilke fremskritt dette blir i trafikken:

Busser som går på batteri og kjører helt av seg selv over alt.

Her må det lovendringer til slik at vi kan ta dette i bruk, prompte!

Ja, slik kan en dåre tale. Saken er vel litt mer kompleks enn som så.

En bussjåfør er tross alt ikke en hvilken som helst idiot som bare kan erstattes av en svart boks som er påkoblet GPS pluss en masse kameraer og radar rundt om.

Les også: Derfor kan vi trenge busser uten sjåfør

Passasjerne på de første førerløse bussturene i Trondheim var godt fornøyd.

Hjelper mange

Vårt daglige publikum er ganske utfordrende å håndtere til hverdags, jeg nevner i fleng skoleelever i alle aldersklasser, gammelt folk med stokk og rullator, ukjente folk på besøk, turister, passasjerer som spør etter vegen hit og dit, folk med spesielle behov, lista er lang som et vondt år.

Kan en svart boks håndtere alle disse gruppene?

For ikke å snakke om alle de daglige utfordringene med trafikken rundt bussen, glatte holdeplasser, fotgjengere i alle varianter på fortau og i gata.

Folk springer på rødt lys, kommer bak og rundt bussen din for å være med, kommer springende for sent til holdeplassen, du må vente på gamle mor som ikke har fått samlet sammen alle sine plastposer før hun kommer inn.

For ikke å snakke om alle med mobilett som står på fortauet utenfor bussen og somler med denne mobilen med en fot i stigtrinnet.

Les også debattinnlegget: P-avgift vil koste meg som frivillig håndballtrener nær 10 000 kr. i sesongen

Fikk du med deg dette debattinnlegget: Hvis ikke noen tar til vettet snart, sier jeg takk for laget til Radio Norge, P4 og NRK radio

Den svarte boksen

Kanskje det går en kule varmt i denne svarte boksen som skal liksom erstatte deg i førerstolen? Kanskje det begynner å ryke av boksen og begynner å brenne? Eller kjører bussen videre med vedkommende passasjer hengende etter med en fot i døra?

Jeg ser for seg mange varianter av frakjøring og hurlumhei med en svart boks bak rattet.

Hva skjer når GPS-signalet faller ut? Det ser vi jo daglig på vårt utroperanlegg, RoadRunner. Her faller jo signalet ut rett som det er, kan vare i mange sekunder før den kobler seg opp igjen.

Hva gjør den svarte boksen da? Stopper bussen, kjører den i grøfta eller begynner å rygge?

Ny teknologi er kommet for å bli, det skjønner alle. Mye av dette som kommer skal hjelpe sjåføren i sitt daglige arbeid.

Men at en dyktig sjåfør med mange års erfaring med trafikk og håndtering av passasjerer skal erstattes av en svart boks?

Jeg er ikke der ennå.

Hør våre kommentatorer snakke om hylekor, regjeringskrise, boikott og svart fredag.

Les flere debattinnlegg på adressa.no/meninger

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Skeptisk: «Jeg ser for seg mange varianter av frakjøring og hurlumhei med en svart boks bak rattet.» skriver bussjåfør Per Erik Kufås.