Jeg tar ofte toget fra Kvål til Trondheim. På noen av de nye togene er stigbrettet man må gå opp for å komme inn i toget svært høyt plassert i forhold til perrongene.

Sist fredag, 30. desember, tok jeg tog fra Kvål klokka 07.53. Jeg er 50 år og vil betegne meg som ganske sprek, men jeg greide faktisk ikke å komme meg opp i toget uten en dytt av konduktøren, der jeg hadde sekk på ryggen.

Jeg er kun 1,60 høy, så jeg hadde heller ikke sjanse til å nå tak i håndtaket på siden der, for slik å kunne hjelpe meg selv opp.

Fikk du med deg fjorårets heteste debatter? Her er tre ord som får fart på samtalen i et kjedelig juleselskap.

Klatre som en hund?

Skal man virkelig som togpassasjer på de nye togene være nødt å ta av seg sekken og kaste denne inn, for så å klatre opp i togvognene som en firbeint hund?

Dere i NSB må få senket disse stigbrettene, så man greier å klatre inn i toget på folkelig vis. Om ikke må dere ha krakker, som konduktørene tar med ut.

Det får da være grenser for dårlig planlegging ved kjøp og tilrettelegging for nye togvogner!

Les også debattinnlegget: Nå er smertegrensa nådd for hva vi klarer å betale. Da blir vår sønn enda en som blir utestengt fra idretten

Stakkar konduktørene

Det er ellers så mye tilpasning for mennesker med ulike handikap (godt er det), men disse inn/utgangene på togene kan ikke fullt funksjonsfriske bruke på normalt vis, på grunn av høydeforskjellene.

Konduktørene stakkar, fortviler. Det er forståelig! Det går jo på helsen løs hos de ansatte konduktørene, om de stadig skal drive å dytte opp mennesker, for at de skal greie å komme seg inn og med togene.

Noen av konduktørene har selv problemer med disse, der de må klatre opp og ned mange ganger gjennom arbeidsdagen, uka gjennom. Helsetilsynet bør inn.

Hør stortingsrepresentantene Snorre Valen (SV) og Frank Jenssen (H) oppsummerer det politiske året 2016 sammen med Adresseavisens politiske redaktør, Tone Sofie Aglen, i denne spesialutgaven av «OmAdressert»

Les flere debattinnlegg på adressa.no/meninger

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.