I Adresseavisen fredag 30. juli gikk leder i NFF Trøndelag/Trøndelag Fotballkrets,  Jan-Roar Saltvik til angrep på Fotballutvikling Trøndelag spesielt og private aktører generelt. Blant mye annet «forferdelig» de driver med der, er at spillerne blir differensiert etter nivå på ferdighetene sine.

All sunn fornuft, og anbefalingene fra Norges Fotballforbund (NFF), tilsier at dette er til det beste for spillerne i barnefotballen, uansett nivå. Det kalles tilpasset aktivitet.

Les også Kjetil Kroksæters kommentar: Den norske idrettsmodellen er utdatert

Jeg har selv en ivrig sønn som spiller fotball i en klubb i Trondheim, hvor differensiering ikke praktiseres på hans trinn. Spillere på alle nivå sauses sammen i et salig kaos under veiledning av trenere uten fotballkompetanse. Knapt noen får utvikling, motivasjonen faller og mestringsfølelsen uteblir. Ved å være med på treningstilbud som bl.a.  Fotballutvikling Trøndelag tilbyr, opplever spillerne utvikling og mestring. Fotball blir gøy. Som Frode Moen i Olympiatoppen skrev noen dager senere (Adresseavisen 4. juli): «Grunnen til at det er et marked for private aktører i barne- og ungdomsfotballen, er jo nettopp fordi det offentlige tilbudet er for svakt.» Jeg har tre spørsmål til Saltvik:

1. Er du like fordømmende i forhold til alle tilsvarende tilbud/arenaer for spillerutvikling, som Coerver Coaching, RBK Fotball etter skoletid, RBK Plus, etc.?

2. Du skriver at kretsen i flere tiår har levert klassespillere på rekke og rad. Hvilke spillere? Forutsetter at disse er utviklet uten snev av differensiering, inkludert hospitering. At spillerne deles inn etter nivå, ikke etter differensiering er jo noe av det du angriper Fotballutvikling Trøndelag for å drive med.

3. «Kontoristene» på kretskontoret er stadig på kurs og seminar, uten at de ser ut til å lære stort av det. Reiseregninger (inkludert bilag) fra disse reisene bør det gis innsyn i, fortrinnsvis gjennom media (som Adresseavisen). Hvor dypt stikker åpenhetskulturen på fotballkretsen sitt kontor i virkeligheten?

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter