Hvilke kundegrupper kan ta superbussen? Det kan være et betimelig spørsmål etter det jeg opplevde i dag, på Ladebussen. Mange eldre handler på City Lade. Et kjøpesenter med mange butikker slik at du får det meste. Denne dagen fikk jeg en eldre dame med rullator på bussen.

Dama måtte ha hjelp både inn og ut av bussen, viste det seg. Vel og vakkert installert i bussen og vi kom oss av gårde etter et par minutter, inklusive kontant betaling. Hun fikk varslet fra om at hun skulle til en adresse i Lade Alle, og det var greit nok.

LES OGSÅ: Nå må det peises på

Hun etterlyste holdeplassen allerede ved Ringve Gymnas, så jeg måtte bak og avklare om Lade Alle var målet for reisen eller ikke.

En riktig hedersdame dette, 97 år gammel skulle det etter hvert vise seg. Vi kom oss til Lade Alle, men hun ba om jeg kunne slippe henne av etter svingen så hun kom nærmere målet sitt på grunn av rullator og dårlige bein. Her måtte jeg ytterligere en runde bak og avklare at vi gikk faktisk til Strindheim, så vi hadde holdeplass rundt svingen også!

No problem, og etter enda et minutt stillstands fikk vi stoppet på riktig sted og ned med gulvrampen, en flott oppfinnelse på alle busser i Trondheim nå grunnet håndtering av grupper med ulike handikap. Dessverre falt hun i det hun skjøv rullatoren utover rampa, men jeg fikk fanget henne opp, så jeg tror det gikk greit.

Det gikk ytterligere et par minutter med denne seansen før bussen kom i gang igjen, og kom endelig fram til mål på Strindheim der det nå er snuplass for Ladebussen.

LES OGSÅ:

Må bygge ferdig en metrobusstasjon annenhver dag i 2019 og 2019

Spørsmålet blir jo innlysende: Hvordan skal vi håndtere en slik kundegruppe når den nye superbussen (unnskyld: den er visst omdøpt til metro) skal trafikkere dette området etter 3. august 2019? På den prøveversjonen superbuss fra Van Hool som kollektivselskapene fikk teste for nærmere et par år siden satt vitterlig sjåføren foran i et avlukke med glassvegg og låst dør, uten kontakt med verken Per eller Pål, riktignok med god utsikt med speil og kamera, men dog.

Hensyntagen at det også vil ta litt tid når rullatorer skal inn og ut av bussen, og med et krav om stram tidsbruk på disse superlinjene, må jeg konstatere at denne kundegruppen, med behov for hjelp med rullator eller med spørsmål om holdeplasser eller rutetider er utelukket. Sorry, men det er ikke tilbud til disse fra 3. august 2019.

Som gammel bussjåfør synes jeg det er litt synd at en slik kundegruppe skal falle utenfor bruk av kollektive transportmidler. Disse vil jo nødvendigvis henvises til uføretransport eller drosje. Eller slekt og venner for dem som er så heldig å ha det i nærheten. Det markedsføres fremskritt for kollektivtransporten i Trondheim i disse dager, med en gigantutbygging uten sidestykke i moderne byhistorie. Lykke til med den jobben, men det var kanskje et moment som gikk i glemmeboken?

Per Erik Kufås, bussjåfør Foto: privat