Debatt

Dette problemet blir større fra august 2019

«Dessverre så er disse plassene som oftest opptatt av funksjonsfriske passasjerer i sin beste alder, gjerne med sekken eller handlenett på setet ved siden, noen ganger også med bena på setet foran» skriver Petter Strand i dette debattinnlegget.

Handikapplasser: Plassene er som oftest opptatt av funksjonsfriske passasjerer, gjerne med sekken på setet ved siden, noen ganger også med bena på setet foran, skriver innleggsforfatteren.Foto: Petter Strand

Saken oppdateres.

På alle bybussene som kjører for AtB i Trondheim er det reservert fire sitteplasser for eldre og handikappede. Disse sitteplassene er plassert i en gruppe mellom de to fremste dørene.

Grunnen til denne plasseringen er at det er flatt gulv der, det er kort avstand til begge dørene, og sjåfør og passasjer har gode muligheter til å se hverandre.

Les også: Her skal de handikappede parkere


Godt merket

Sitteplassene er merket med to eller fire skilt over siderutene, som symboliserer en eldre person med stokk.

På noen av bussene så står det reservert handikappede pluss symbol under siderutene. Noen busser har også en egen blå stoppknapp, og når den benyttes kommer det en egen lyd og et symbol som forteller sjåføren at det er personer fra handikapsetene som skal av.

Dessverre så er disse plassene som oftest opptatt av funksjonsfriske passasjerer i sin beste alder, gjerne med sekken eller handlenett på setet ved siden, noen ganger også med bena på setet foran. Jeg har ofte tenkt om det er synet, oppfattelse/forståelse av skiltene eller holdningen som er problemet.

Opptatt av debatt? Les: Jeg har blitt utsatt for grov vold flere ganger, også når familiemedlemmer ser på. Likevel blir han løslatt


AtB har en jobb å gjøre

Det er selvfølgelig greit å bruke disse setene etter at de andre er fylt opp, og vedkommende har forvisset seg om at ikke noen eldre/handikappede må stå, men disse setene må ikke være førstevalget.

Det ser ut som om AtB har en jobb å gjøre med holdningsskapende informasjon, da de har hatt ansvaret for kollektivtransporten i Trondheim siden 2010. Billettkontrollørene bør påpeke dette ovenfor passasjerene.

Dersom man parkerer på en parkeringsplass som er merket for handikappede, så vil det bli en bot på flere hundre kroner.

Mer debatt: Man skal ikke se bort fra at feiringen av mannsdagen hadde vært større, om behovet også var det


Problemet blir større

Nettbuss, Tide og TrønderBilene, som eier og kjører disse bussene for AtB, bør merke disse sitteplassene bedre. Gjerne med tekst, som f.eks. handikappede, gravide og personer over 70 m.m.

Dette problemet blir større fra august 2019. Da vi vil få metrobusser med flere ståplasser enn sitteplasser.

Det vil også bli flere overganger/skifting av buss, og da vil denne gruppen være den siste som kommer seg av bussen og på neste buss. Dermed ståplass.


Hør våre kommentatorer snakke om overgrep, krenkelser, Nobelkomiteen og valgundersøkelsen.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter


Ønsker du å motta aktuelle meninger i innboksen?

Abonner på nyhetsbrevet mitt og få ukentlig innblikk i hva jeg mener er viktige debatter og interessante meninger, både i Adresseavisen og hos andre. -Tone Sofie Aglen, politisk redaktør i Adresseavisen.

Godt merket: «Sitteplassene er merket med to eller fire skilt over siderutene, som symboliserer en eldre person med stokk. På noen av bussene så står det reservert handikappede pluss symbol under siderutene» skriver innleggsforfatteren.

Godt merket: «Sitteplassene er merket med to eller fire skilt over siderutene, som symboliserer en eldre person med stokk. På noen av bussene så står det reservert handikappede pluss symbol under siderutene» skriver innleggsforfatteren.

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå