Debatt

Kjære julebordsgjest; servitører, resepsjonister, kokker og renholdere er ikke på menyen

Julebord: Trakassering er gjestenes ansvar, skriver innsenderen. Fellesforbundet og NHO Reiseliv er sammen om kampanjen #notonthemenu som skal forebygge seksuell trakassering i bransjen.Foto: Gorm Kallestad, NTB Scanpix

Saken oppdateres.

Vi er inne i den tiden i året der ansatte i reiselivsbransjen i større grad opplever uønsket seksuell oppførsel fra sine gjester enn ellers. La meg være helt klar: Uønsket seksuell adferd mot våre medlemmer og andre ansatte i denne bransjen er ikke noe som bare skjer i julebordsesongen.

Gjester tafser hele året. Plystrer eller kommer med kommentarer som ikke hører hjemme i pornoverden engang, og faktisk inviterer seg selv til å tilfredsstille den ansatte seksuelt. Dette er aldeles ikke et nytt problem.

LES OGSÅ: Machokulturens fall



Men i julebordsesongen virker det som om det er sosialt akseptert å klype servitøren litt ekstra kjærlig på innsiden av lår, stryke litt hardere på rumpa eller lignende absurde aktiviteter. Firmafestene går over styr når ektemenn og ektekvinner skal ut og lufte seg etter et år innestengt på kontor. Mange ansatte gruer seg til akkurat denne sesongen, fordi det skjer så fort og det er så vanlig at ansatte rett og slett ikke vet hvordan de skal reagere.

LES OGSÅ: Bachelorgrad i berøringsangst

Og med #metoo-kampanjen friskt i minne, bør man kanskje tro at dette skal endre seg? Vel, vi er ikke mer enn to-tre uker inn i julebordsesongen og fagforeninga får allerede nå høre at det går tøft for seg der ute.



Heldigvis har de fleste arbeidsgiverne i Trøndelag tillit til sine ansatte som sier fra og jager de groveste ut, men det er en balansegang som er tøffe å ta når du skal servere kunder som gjerne betaler lønna di.

Ansvaret hviler ikke på arbeidsgiverne – den hviler på gjestene. Gjestene må innse at når de er på et julebord, er det først og fremst maten som er på menyen og ikke de ansatte. Fellesforbundet og NHO Reiseliv er sammen om kampanjen #notonthemenu som skal rette fokus mot denne seksuelle trakasseringen som foregår i bransjen. Og selv om vi også er klar over at flere og flere firmaer er mye mer bevisste på disse holdningene nå enn de var for bare tre-fire år siden, så er det ekstremt viktig å løfte dette frem i lyset hele tiden.

I en rapport som Fafo gjorde blant Fellesforbundets medlemmer i reiselivsbransjen, så konkluderte man enkelt med at det er hverdagslig å oppleve å bli tafset på, seksuelt krenket og invitert opp på hotellrommet av vilkårlige gjester. Uavhengig om man er kokk, renholder, servitør eller resepsjonist.

LES LEDEREN: #metoo viser behovet for å snakke om overgrep



Våre folk i denne bransjen har rett på den samme private freden på arbeidsplassen som alle har, uten å måtte godta at det sitter fulle folk og knipser på en, komme med uønskede kommentarer eller som forsøker å oppnå seksuell kontakt ved å «helt tilfeldig» beføle brystene på de ansatte som serverer en.


Ikke vær en gris i julebordsesongen eller i året ellers. Vis respekt. Og til dere som er ordentlige; tusen takk – men husk å si fra hvis dere ser noe som ikke er ok.

Børge Ånesen
            (Foto: Morten Antonsen)

Børge ÅnesenFoto: Morten Antonsen

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå