Debatt

Å betale bomavgift er ikke billig, men så får du en flott motorvei å kjøre på

«Og om ikke lenge kan vi til og med kanskje ha både 100 og 110 km/t! Dette på 4-felts motorvei! Er ikke det verdt å betale noen få kroner for?» skriver Kristoffer Johansen i dette debattinnlegget.

«Hvis ikke det hadde vært mulig med bompenger, kunne vi ha kjørt på 2-felts vei med simpel standard, kanskje et krabbefelt hist og her» skriver innleggsforfatteren  Foto: Håvard Haugseth Jensen

Saken oppdateres.

Bilister, kjære bilister! I den siste tid har det vært diskutert høyt og lavt, i det vide og brede, om dette med bompenger.

I de siste dagene er det offentliggjort de summer det koster å kjøre fra sør i Trøndelag til nord i Trøndelag. Altså, man smeller fort av gårde 300–350 kr en vei. Ikke billig.

Men da har du en flott motorvei å kjøre på, du kan ligge i 70-80-90 km/t uten bekymringer for at det ikke er plass til motgående kjøretøy.

Skulle det oppstå noe, en ulykke, ting i veibanen eller andre uforutsette ting, så står det folk parat 24 timer i døgnet for oss!

LES OGSÅ: Nesten 300 kroner i bompenger på ny E6 i Trøndelag

Opptatt av debatt? Les også: Alle vi som gråt med Therese Johaug burde også gråte med russerne

Kan gjøre i 110 km/t

Og om ikke lenge kan vi til og med kanskje ha både 100 og 110 km/t! Noe som både vil effektivisere og korte ned kjøreturen. Dette på 4-felts motorvei! Enda mindre bekymringer! Er ikke det verdt å betale noen få kroner for?

For den summen vi betaler i bomavgift er ikke med å dekke halvparten av de faktiske driftskostnader, herunder overvåkning, vedlikehold, brøyting, salting, vakthold og så videre.

Hvis ikke det hadde vært mulig med bompenger, kunne vi ha kjørt på 2-felts vei med simpel standard, kanskje et krabbefelt hist og her. Hva hadde det blitt ropt da?

LES OGSÅ: Her blir det firefelts motorvei i Trøndelag

Mer debatt: Jeg sjekker alltid kassalappen mot oppgitt pris. Jeg tjener på det nesten hver eneste gang!

Mange muligheter

At elbiler får passere gratis er faktisk grådig urettferdig, men ett av få «goder» de har. At de kunne ha betalt 1/4 av bomkostnaden hadde faktisk vært ok.

Men hvis du ikke ønsker å betale bom, så finnes det faktisk gode alternativer. Det går både tog og buss. Førstnevnte er også under utbedring, og sistnevnte begynner å bli overraskende komfortabelt, og med relativt bra rutetilbud. Men der er summen stivere enn orkan. Her er det kanskje noe på gang fra fylkets side, om å få prisene til et mer fornuftig nivå.

Så mulighetene er mange: Kjør bil, betal bom og bidra til fellesskapet, ta tog, ta buss, kjøp eller lease elbil. Valget er ditt. Jeg kjører bil, dieselbil! Hver dag. Både privat og på jobb!


Hør våre kommentatorer og gjest Merethe Baustad Ranum snakke om monster, metoo, sex og politikk

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

HTML: Påmeldingsskjema nyhetsbrev (Mailchimp, ukens meninger

På forsiden nå