Debatt

Man rekker ikke både å levere barn i barnehagen og komme tidsnok på jobben hvis man skal reise kollektivt

Stress: Jeg forstår ikke tankegangen rundt det at byen skal strypes for privatbiler, skriver innsenderen.  Foto: Heiko Junge, NTB Scanpix

Saken oppdateres.

Kan noen svare meg på hvordan det egentlig tenkes rundt dette med bruk av bil i byen, les Trondheim. Jeg synes forslagene om stadig nye stenginger av gater er urovekkende. I hvert fall for oss som bor utenfor, i ringsonen og enda lenger unna. Vil dere ikke ha oss på besøk? Vil dere ikke ha pengene våre? Forstår dere ikke at vi er avhengig av bilen for å komme oss rundt? Det er faktisk sånn at når vi drar inn til byen i et ærend, så gjøres det sjelden bare ett!

LES OGSÅ: Hei du, Marianne, jeg er Tesla-sjåføren som kjeftet på deg



Og hva med om vi skulle få lyst til å gå på kino eller teater, konsert eller noe av det andre byen har å tilby? Skal vi være nødt til å ligge på hotell påfølgende natt? Som da også selvsagt betyr å ta fri fra jobb halve dagen etter? For det GÅR IKKE BUSS HJEM igjen, den gikk en halv til én time før forestillingen var slutt den. Skal vi da forlate stedet uten å få med oss den siste delen? Hva med å ville på Lerkendal for å støtte RBK? Enda verre, hvis en skal til Trondheim Spektrum? Døgnet får jo ikke flere timer, om det kommer metrobuss aldri så mye. Faktisk vil det for mange bety enda lengre reisetid fordi de må gå lenger til holdeplass og/eller skifte buss. Og hva med dem som bor utenfor, men jobber i byen? Man rekker faktisk ikke å jobbe 8, ei heller 7,5 timer pr. dag og samtidig rekke å levere og hente barn til og fra barnehage eller SFO hvis en skal reise kollektivt. Og så skal de gjerne på en trening eller en annen aktivitet på ettermiddagen også. Hva gjør man da?

LES OGSÅ: Olav Tryggvason bør bli miljøgate



Jeg forstår ikke tankegangen rundt det at byen skal strypes helt for biltrafikk. Det legges nå så godt til rette for myke trafikanter at de som ønsker, og kan(!) faktisk velger å være fotgjenger eller sykle. Og det er flott! Det er både helsemessig og trafikkmessig helt supert det. Men hvis du bor f.eks. i Meldal, Selbu, Klæbu eller hvor som helst ellers med dårlig offentlig kollektivtrafikk, skal du da ekskluderes fra både jobb og fritidstilbud i byen? Har byens politikere såkalt tunnelsyn når det kommer til biltrafikk? Eller er det de som bor i byen som er en (for) sterke pressgrupper?

LES OGSÅ: Trafikken går i ett, det er tross alt tidligere E6 vi snakker om



Hva når de ikke lenger kan skylde på luftforurensningen, når bensin- og dieselbilene er borte og det er elbilene som preger trafikkbildet? For det er vel de bilene som blir i overtall og tar over – etter hvert. Men innen den tid har vi forhåpentligvis sett mer til konsekvensene av disse tiltakene mot privatbilen.

LES OGSÅ: Innherredsveien må fortsatt være miljøgate

For skal ikke Trondheim være en tilgjengelig by som alle i regionen skal kunne like og bruke da? I så fall må politikerne snart se hva tiltakene som blir igangsatt har av virkning for flere en bare de unge, friske som bor inne i byen!

På forsiden nå