Saken oppdateres.
Jeg viser til Harry Tillers trafikkopplevelser i kommentaren «Sommeren jeg fylte strøm» i Adresseavisen 24. august. Undertegnede har passert de 80. Inntil for få år siden bodde jeg på Byåsen.
HER KAN DU LESE FLERE AV HARRY TILLERS KOMMENTARER
I over 40 år syklet både jeg og kona til og fra jobb nede i byen, vekselvis Bøchmanns vei og Byåsveien. I tillegg drog vi om sommeren på lange sykkelturer både i inn- og utland.
Det merkelige er at ingen av oss gjennom alle disse årene, aldri opplevde og bli skjelt ut eller bli vist fingeren av bilister. Kan forklaringen ligge i din måte å ferdes på sykkel? Personlig har jeg ikke noe mot elbiler. Men tror du virkelig at elbilen er svaret på forurensningsproblemene?
LES OGSÅ: Her er stedene folk mener det er farligst å sykle i Trondheim.
For kort tid siden leste jeg i «Der Spiegel» at det selges flere elbiler i lille Norge enn i Tyskland, for ikke snakke om de øvrige landene i Europa hvor interessen er null. I Danmark ble det i fjor solgt 300!
Hvis Tyskland skulle få samme elbilpark som Norge må både brunkullgruber og atomkraftverk reaktiveres ifølge samme tidsskrift. I USA er det ingen interesse for elbiler i bruktmarkedet, det kan kanskje si noe om fremtiden. Fossilt drivstoff hører vel ikke fremtiden til, men den ligger dessverre langt frem.
LES OGSÅ: Slik skal sykkelbyen Trondheim bli bedre.
I India og Kina kommer det flere biler på veiene hver måned enn den totale bilparken i Norge.
Men for all del Harry Tiller, bruk sykkelen din flittig, men husk å være blid i trafikken og overhold reglene. Så risikerer du ikke tilrop eller truende langfingre mot deg. Vi slapp det.
LES OGSÅ: Transportsykkelen har blitt familiens bil nummer to.
Den samme erfaring har våre barn og barnebarn gjort seg.
Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter