Debatt

Nei, det er ikke bare farlig, men forferdelig farlig med midtstilte holdeplasser

«Det vil sannsynligvis bli kaos, kollisjoner og lange køer» skriver Lars Høiseth i dette debattinnlegget.

«Det ser veldig «fint» ut med de fine bildene av Elgeseter gate i ny drakt, men så mange millioner blir bortkastet hvis en skal lage en ny gate med midtstilte holdeplasser.»  Foto: Trondheim Kommune

Saken oppdateres.

«Midtstilt kan være farlig» skriver «Forarget Annemor» 7. september. Nei, det er ikke bare farlig, det er forferdelig farlig!

Er det ingen i bystyret eller fylkeskommunen som er så gamle og erfarne at de husker trikkeholdeplassene? Det ser ikke slik ut. Hvorfor er det ikke laget beregninger på hvor mange skadde og drepte det kan bli med midtstilt kontra sidestilt som i dag? Jeg husker og tenker med gru på hvordan det var å nærme seg en trikkeholdeplass. Var det noen som styrtet ut fra fortauet for å nå trikken?

Det ser veldig «fint» ut med de fine bildene av Elgeseter gate i ny drakt, men så mange millioner blir bortkastet hvis en skal lage en ny gate med midtstilte holdeplasser. Det ser fint ut ja, men hvordan er det på endene da, når bussene kommer i høyre felt og skal over til midtstilt?

Les også: Overraskende kompromiss om busstrasé i Elgeseter


Bred og fin gate

Elgeseter gate er bred og fin. Den kan benyttes slik den er i dag. Vanlig trafikk med privatbiler og trailere går nå fredelig og greit i midtfeltet. Ved midtstilte holdeplasser må de vike for bussene. Det vil sannsynligvis bli kaos, kollisjoner og lange køer.

Ved midtstilte holdeplasser blir det et trafikkskille mellom busser og vanlig trafikk, noe som hindrer den fleksibiliteten du har i ei bred gate uten hinder. Når det kommer syketransport, brann og politi, må de bare stå i vanlig kø, for den plassen de kunne brukt er opptatt med holdeplasser og gjerder. Det kan bli livsfarlig, det også.

Så, etter noen få kilometer, skal busser og biler skifte plass igjen – og vi har de samme farlige unødvendige problemene.

Opptatt av debatt? Les også: Hagebær importeres fra Mellom-Europa og Marokko, mens den smakfulle villbæra råtner langs turstiene


Miljøbombe

Ved holdeplassene må vanlig trafikk stoppe og vente til folk har kommet av og på bussen. Det vil bli forsinkelser.

Samtidig er det en stor miljøbombe å ha trafikk stående i slike helt unødvendige køer. Hvorfor er ikke de miljøbevisste mer frempå her?

Det ser fint ut ja, men det er ikke bybane det er snakk om, men veldig fleksible busser som kan kjøre både til høyre og til venstre.

Mer debatt: Lærerne alene kan ikke håndtere vold og trusler


Lytt på erfaring

Flere har pekt på rullestol- og rullatorproblematikken. Å beregne hvor mange centimeter det skal være fra bussen og ned til fortauet er svært vanskelig, for ikke å si umulig å få helt nøyaktig. Vi er i Trondheim med ulike årstider. En morgen kan det være så mye snø i bussdøra at den ikke går helt opp. Så går det noen måneder, asfalten er slitt, noe som kan utgjøre mange centimeter.

Og beklager, hvis sjåføren skal ut og legge ut rampe, så blir ruta ganske forsinket.

Hovedverneombud i Nettbuss, Harald Sehm, hadde et godt innlegg for en tid siden. Kanskje det er verdt å høre på dem som har erfaring? Byen kan spare millioner på det.


Hør podkasten «OmAdressert» med våre kommentatorer i samtale med Erna Solberg og Ingrid Skjøtskift

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter


Ønsker du å motta aktuelle meninger i innboksen?

Abonner på nyhetsbrevet mitt og få ukentlig innblikk i hva jeg mener er viktige debatter og interessante meninger, både i Adresseavisen og hos andre. -Tone Sofie Aglen, politisk redaktør i Adresseavisen.


Hør vår debatt-podkast: - Man må kunne tåle karikaturer av profeten



Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå