Debatt

Én av tre sykler uten lys i mørket

Å sykle uten lys når det er mørkt, er dessuten ulovlig og kan bøtelegges av politiet med 1150 kroner.

Sykling uten lys i mørket fører til mange ulykker. Det er gjennomført flere holdningskampanjer, men også politiet har bøtelagt sykister for manglende lys.  Foto: Henrik Arneberg, Aftenposten

Saken oppdateres.

Å gjøre seg synlig for medtrafikanter handler om samspill i trafikken. For det er vanskelig å samhandle hvis man ikke ser at det er flere til stede.

Høsten kan ofte være en fin tid for syklister, i hvert fall når regnet uteblir. Men samtidig går vi for alvor inn i mørkere tider. Og natt til søndag 28. oktober 2018 stilles klokka en time tilbake, mot sommeren. Da vil mange oppleve å sykle hjem i mørket etter endt arbeidsdag. I denne perioden er det mange som glemmer å tilpasse seg forholdene.

LES OGSÅ: Miljøpakkens snarveier er bra for folkehelsa

Syklistenes Landsforening er flink til å rette pekefingeren mot myndighetene, men av og til er det på sin plass å rette pekefingeren mot egne rekker. Dessverre er ikke alle gode nok til å gjøre seg synlige i mørket ved hjelp av lys og refleks – i tråd med lovpålagte krav.


Voksne syklister har et ansvar for å montere dette på sykkelen hvis det ikke allerede står på. Og voksne bør også påse at syklene til de unge er riktig utstyrt. Men ansvaret stopper ikke der, lysene må også skrus på i mørket.

LES OGSÅ: Sykkellysråd skapte reaksjoner

Altfor mange syklister mister livet i trafikken. De siste ti årene har om lag ti syklister mistet livet hvert år. Årsakene er selvsagt sammensatte, men Transportøkonomisk institutt anslår at ti prosent av de drepte og hardt skadde kunne vært spart dersom absolutt alle brukte sykkellykt i mørket.


Å sykle uten lys når det er mørkt, er dessuten ulovlig og kan bøtelegges av politiet med 1150 kroner. Politiet har imidlertid også vært proaktive i enkelte kampanjer, blant annet sammen med oss, og har heller vært med på våre aksjoner hvor det blir delt ut lys og ikke bøter.

Det kan spekuleres i hvorfor bare to tredjedeler av syklistene sykler med lys i mørket, slik Transportøkonomisk institutt har funnet. En mulig forklaring kan være at på grunn av manglende tilrettelegging og ikke minst muligheten til å sykle på fortau, så har mange syklende ikke identifisert seg som kjørende, men kanskje heller mer som fotgjengere.

LES OGSÅ: 220 syklister ble stanset av politiet. Da fikk de seg en overraskelse


En annen forklaring kan være at det ikke er et krav til at forhandlere selger syklene med det påkrevde utstyret. Men uansett årsaker til fenomenet, har syklister et ansvar for å gjøre seg synlig i mørket.

Dette er noe Syklistenes Landsforening retter søkelys på hvert år gjennom kampanjen «Synlig syklist». Gjennom høsten gjennomfører vi Synlig syklist-aksjoner flere steder i Trondheim. I år har vi planlagt aksjoner tre torsdager på rad, i Innherredsveien og på Ytre Kongsgård, i samarbeid med Miljøpakken og politiet.

LES OGSÅ: Politiet trekker tilbake 18 bøter gitt til syklister i Trondheim


Ved hjelp av den flotte innsatsen til frivillige i våre lokallag, vil vi også i år stå på strategiske steder der syklister ferdes. Vi snakker med folk, deler ut sykkellykter og gir skryt for at folk fortsetter å sykle utover høsten i godt opplyst samspill med våre medtrafikanter.

Hør våre kommentatorer snakke om - Sladder har blitt en del av politikken

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter


Ønsker du å motta aktuelle meninger i innboksen?

Abonner på nyhetsbrevet mitt og få ukentlig innblikk i hva jeg mener er viktige debatter og interessante meninger, både i Adresseavisen og hos andre. -Tone Sofie Aglen, politisk redaktør i Adresseavisen.


Hør vår debatt-podkast: - Man må kunne tåle karikaturer av profeten


På forsiden nå