Debatt

Jeg er naturfaglærer og vet hva elevene bryr seg om. Og så er det dette de skal ta bort fra naturfaget?

«Jeg protesterer, naturfag og kropp hører sammen» skriver naturfaglærer Majen Sævik i dette debattinnlegget.

«Jeg elsker ungdommer, jeg elsker naturfag og jeg elsker jobben min som naturfaglærer. Men nå er jeg så opprørt over Kunnskapsdepartementet og forslaget til fagfornyelse av naturfag i videregående skole at jeg bare må si fra!» skriver innleggsforfatteren.  Foto: Rune Petter Ness

Saken oppdateres.

Jeg elsker ungdommer, jeg elsker naturfag og jeg elsker jobben min som naturfaglærer. Men nå er jeg så opprørt over Kunnskapsdepartementet og forslaget til fagfornyelse av naturfag i videregående skole at jeg bare må si fra!

Som naturfaglærer i over 10 år, og fra arbeid med ungdom i over 20 år, vet jeg litt om hva ungdommer strever med og hva de bryr seg om. Det er nyttig å vite som lærer.

Jeg vet også fra forskning, og en rekke undersøkelser om læringsmiljø, at det er vesentlig at jeg som lærer faktisk bryr meg om elevene mine og deres hverdag hvis jeg skal kunne formidle fag og kunnskap til dem på en god måte.

Opptatt av debatt? Les også: Det som skjedde i minuttene etter strømbruddet virker totalt uforståelig


Har alle med meg

Derfor bruker jeg temaer i naturfag som elevene bryr seg om. Et slikt tema er kropp og helse. For kropp og helse bryr de seg om, selv om de skulle være lite interessert i realfag ellers.

Når jeg kan linke realfag opp mot tema som trening, spiseforstyrrelser, kosmetikk, sunnhet og psyke – da har jeg alle med meg. Elevene på yrkesfag, de på studiespesialisering, de som går påbygg, de som jager 6'eren og de som håper på en 2'er. For de forstår poenget med å lære om kropp og helse. Det er relevant.

Til og med ioniserende stråling og elektromagnetiske spektre blir interessant når jeg kan linke det til behandling av kreft og om vi en dag kan bo på andre planeter.

Hør Memet (18), Dilek (16) og Meva (16) i denne podkasten: Hva er norsk? Hva vil det si å være norsk?


Bør prioriteres

For når vi jobber med tema innen kropp og helse, så er det noe som angår dem. Det er tema jeg hvert eneste år, i alle mine klasser, kan klare å dra alle elevene inn i realfagenes verden med, uansett faglig interesse ellers. Fordi kropp og helse bryr dem. Og DET er temaet de skal ta bort fra naturfag på videregående? Jeg sier som ungdommen: REALY!?

Forny gjerne faget, kjære kunnskapsdepartement. Juster tema og legg til nye elementer, men da må fokuset ikke tas bort fra-, men heller i enda større grad legges til de tema ungdommene opplever som nyttige, interessante, relevante og viktige.

Tema som kan linkes nettopp til kropp og helse, og gjerne i enda større grad også til psykisk helse, bør etter min mening prioriteres og forsterkes i den pågående fagfornyelsen. Det burde være helt naturlig å forstå for alle som bryr seg om naturfag og ungdom, tenker nå jeg. Si fra du også!


Hør våre kommentatorer snakke om: KrF, regjeringen, abortsaken, kronisk norsk og Queen

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter


Ønsker du å motta aktuelle meninger i innboksen?

Abonner på nyhetsbrevet mitt og få ukentlig innblikk i hva jeg mener er viktige debatter og interessante meninger, både i Adresseavisen og hos andre. -Tone Sofie Aglen, politisk redaktør i Adresseavisen.


Hør vår debatt-podkast: - Man må kunne tåle karikaturer av profeten


Innleggsforfatteren: Majen Sævik er naturfaglærer ved KVT 

Innleggsforfatteren: Majen Sævik er naturfaglærer ved KVT 

På forsiden nå