Debatt

Det blir ikke gratis parkering fordi det tar tid å endre skiltene? What? Nå tuller du

«Her ligger det noe annet bak» skriver Cecilie Klein Reinertsen i dette debattinnlegget.

«Her er det ikke bare Trondheim parkering som taper penger, det gjør vi butikkdrivere også» skriver Cecilie Klein Reinertsen (øverst til venstre). På bildet ser vi ellers de kommunale parkeringshusene på Leüthenhaven (opp til høyre), Torget (ned til venstre) og Statens hus. 

Saken oppdateres.

Kjære styreleder Knut Fagerbakke i Trondheim parkering.

Jeg leser med glede at det tirsdag 13. november ble i Trondheim kommunes formannskap vedtatt gratis parkering i kommunale parkeringshus etter klokken 16.00 i hele desember.

«Hurra!» roper jeg, og får lyst til å dele den gledelige nyheten på sosiale medier om at politikerne endelig har våknet og ingen nå har unnskyldning for ikke å komme til Midtby'n.

Les også Harry Tillers kommentar: Ingen julegave til Midtbyen


Kortvarig lykke

Men lykken blir kortvarig, for i dag – en uke senere – leser jeg i Adresseavisen at styreleder i Trondheim parkering, altså deg Knut Fagerbakke, konkluderer med at vedtaket er umulig å gjennomføre innenfor tidsfristen.

Skandale, tenker jeg og leser videre. Du mener det vil ta tid å endre skiltplaner og selve skiltingen, samt tilpasse den tekniske løsningen. What? Nå tuller du, det er helt sikkert greit å få det gjort, her ligger det noe annet bak.

Jeg leser videre og ser du forsøker å unnskylde det med at det vil få konsekvenser for kommunens parkeringspolitikk. Men er det ikke det vi forsøker å endre, blant annet med dette tiltaket?

Men så kommer det: Dere taper penger!

Opptatt av debatt? Les også: Veiprising kan bety slutten på bilavgifter og bompenger


Flere taper penger

Parkeringshusene har tilnærmet 100 prosent belegg i desember.

Da, kjære Knut Fagerbakke, kan jeg fortelle deg at her er det ikke bare Trondheim parkering som taper penger, det gjør vi butikkdrivere også.

Etter innføring av miljøgate i Olav Tryggvasons gate og nærmest avstenging av adkomsten til sentrum, har både Midtbyens og våre besøkstall gått ned, og med dem omsetningen

Mer debatt: RBK kan ikke bruke millioner på ny trener, og samtidig ha en styreleder som fungerer som en løs kanon på dekk


På tide å våkne

Økes ikke tilkomsten og tilgjengeligheten med bil til Midtbyen, så har vi om få år ikke lenger et levende handelssentrum. Midtbygruppen, med en stor andel av Midtbyens butikkdrivere i ryggen, har gjennom årenes løp kommet med utallige forslag til økt besøk og omsetning i Midtbyen. Ett av tiltakene har alltid vært gratis parkering. Folk drar da ikke med to unger på buss og sykkel til byen for å handle.

Tenk hvilken enorm markedsverdi det ville hatt for handelsstanden i sentrum å kunne tilby gratis parkering permanent etter kl. 16.00.

Nå er det på tide å våkne, vi lever i 2018 og endringsprosesser koster. Spørsmålet er hvem som må ta regningen!


Hør våre kommentatorer snakke om: Teatersjefen takker av, mer bråk i KrF, opptur for Ap i Trondheim og ny sang om RBK

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter


Ønsker du å motta aktuelle meninger i innboksen?

Abonner på nyhetsbrevet mitt og få ukentlig innblikk i hva jeg mener er viktige debatter og interessante meninger, både i Adresseavisen og hos andre. -Tone Sofie Aglen, politisk redaktør i Adresseavisen.


Hør vår debatt-podkast: - Man må kunne tåle karikaturer av profeten


På forsiden nå