Debatt

Jeg har aldri følt meg så mistrodd og nedverdiget

Det å oppleve Nav som en stor motstander, gjør ikke sykdommen bedre, skriver en frustrert Nav-bruker i dette debattinnlegget.

«Man skal være ressurssterk for å være i det systemet», skriver innleggsforfatteren om sitt møte med Nav.  Foto: Lise Åserud,, NTB scanpix

Saken oppdateres.

Hei Nav, hvordan skal jeg gå fram for å komme i kontakt med dere i forbindelse med min sak?

Jeg har forsøkt å få kontakt i fire uker nå. Får beskjed om at jeg vil bli oppringt innen to dager. Det skjer ikke!

Jeg har også forsøkt skriftlig via Navs egne sider, også det uten svar. Dette er jo rett og slett respektløst!

Noen må jo ha et ansvar her.

Les også: Da jeg ikke fikk praksis, valgte Nav minste motstands vei og anbefalte uføretrygd


Kronisk sykdom

Saken er at jeg har en kronisk sykdom, og er derfor i Nav-systemet. Naive meg trodde at jeg skulle få hjelp og bistand, men den gang ei.

Jeg har aldri følt meg så mistrodd og nedverdiget noen gang.

Lover og regler er nødvendig å kunne i en veileders stilling, men hva med å forstå hvordan man skal behandle mennesker i forskjellige situasjoner?

Opptatt av debatt? Les også: Champagnelunsj til de eldre på en onsdag midt i november


Kroppen vil ikke

Jeg tror nok ingen av oss kronisk syke ønsker å være i den situasjonen vi er i. Jeg skulle gjerne ha vært 100 prosent arbeidsfør og smertefri, om jeg hadde valget. Men sånn er det ikke. Kroppen vil ikke, uansett hvor mye hodet mitt vil at den skal.

Og det å oppleve Nav som en stor motstander og ikke en medspiller, slik jeg trodde de var ment å være, gjør ikke saken eller sykdommen bedre. Nå er nattesøvnen borte også!

Man skal være ressurssterk for å være i det systemet.

Mer debatt: Trondheim sentrum er ikke bare Midtbyen


Hva gjør man?

Jeg har erfart at informasjon har blitt holdt tilbake og at tiltak har blitt avsluttet uten min viten. Dette oppleves som trynefaktor, og er virkelig uverdig. Det er jo viktig å ha en veileder man kan kommunisere med og faktisk få veiledning, har vi ikke krav på det?

Jeg opplever det som at Nav er dem med kravene og vi brukere har ingen rettigheter.

På bakgrunn av disse og flere hendelser, har jeg forsøkt å bytte veileder, men det var ikke lov.

Så her sitter jeg, et voksent, redelig menneske som er frustrert og ikke kommer noen vei.

Nav har blitt helt stille. Så hva gjør man?


Hør våre kommentatorer snakke om: Teatersjefen takker av, mer bråk i KrF, opptur for Ap i Trondheim og ny sang om RBK

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter


Ønsker du å motta aktuelle meninger i innboksen?

Abonner på nyhetsbrevet mitt og få ukentlig innblikk i hva jeg mener er viktige debatter og interessante meninger, både i Adresseavisen og hos andre. -Tone Sofie Aglen, politisk redaktør i Adresseavisen.


Hør vår debatt-podkast: Hva er norsk? Hva vil det si å være norsk?


På forsiden nå