Debatt:

Jo, Ola, det blir endelig E6 med 110 km/t-standard

Heldigvis bestemmer ikke Miljøpartiet de Grønne hvordan veier skal bygges i dette landet, skriver Høyre-politiker Mari Holm Lønseth. Til høyre er MDGs Ola Lund Renolen. 

Saken oppdateres.

I Adressa 30. juli forteller varaordfører i Trondheim Ola Lund Renolen (MDG) om sin drøm: Ingen oppgradering av E6. Han tror mener næringslivet ikke vil ha nytte av veien fordi det ikke «har så stor verdi at en colaflaske kommer frem noen minutter raskere.» Det er en karikering av trøndersk næringsliv. Det er relativt lite frakt av colaflasker, og vesentlig mer frakt av varer som skal nå det europeiske markedet, for eksempel laks. For disse bedriftene vil det ha mye å si at varer kommer raskere frem. Alternativet ville vært at trafikken gikk på tomgang med økte utslipp som resultat. For meg og deg vil det også ha mye å si at hovedfartsåren vår er tryggere enn i dag.

LES OGSÅ: Skal bygge giganttunnel på E6 i Trøndelag

LES OGSÅ: SV-Lars: - Derfor er 110-sone til Værnes en dårlig idé

Mari Holm Lønseth   Foto: Christine Schefte

Heldigvis bestemmer ikke Miljøpartiet de Grønne hvordan veier skal bygges i dette landet. Jeg kan garantere at regjeringen ikke vil ta innspillene fra Miljøpartiet til følge. Derfor blir det etter tiår med somling og tomme løfter fra Arbeiderpartiet bygging av ny E6 i Trøndelag fra Ulsberg i sør til Åsen i nord. Store deler av strekningen vil få 110 km/t-standard og fire felt. Regjeringens veiselskap Nye Veier AS bygger veien raskere, mer helhetlig og billigere enn før.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå