Metrobuss-spesial:

Kjære AtB: Nå ruller de nye superbussene ut. I den anledning har jeg en liten bønn til dere

Metrobuss i Trondheim er det temaet som - nest etter vindkraft på Frøya - har engasjert flest av våre lesere i år. Her er seks av de siste debattinnleggene.

Lørdag er metrobussen i gang. Mange har sterke meninger og synspunkt rundt det nye kollektivsystemet.  Foto: Rune Petter Ness

Saken oppdateres.

Bussdørene smalt igjen mellom meg og treåringen. Han ble forskrekket stående på innsiden og rope etter mamma

  • Kjære AtB, i dag ruller de nye superbussene ut i Trondheims gater. I den anledning har jeg en liten bønn til dere. I sommer har jeg tilbrakt store deler av ferien som turist i egen by. Sammen med en treåring og en liten baby i barnevogn har jeg reist mye kollektivt. Det ønsker jeg å fortsette med, men dere har ikke gjort det så enkelt for oss.
  • Treåringen har alltid likt å ta bussen, men dessverre er ikke dette lenger tilfellet. For et par uker siden stod vi og ventet på bussen i Munkegata - meg, treåringen og barnevogna. For ordens skyld vil jeg påpeke at dette var midt i fellesferien, midt på dagen og det var ikke mange mennesker verken på bussen eller på holdeplassen.

Mia Katrine Nilsen  Foto: Privat

  • Bussen kom, stoppet, og åpnet dørene bak. Det er litt kronglete å stige på tre stykker samtidig, så treåringen gikk inn først. Deretter smalt dørene igjen mellom oss, og den lille passasjeren ble forskrekket stående alene på innsiden og rope etter mamma, mens jeg på min side banket i døra utenfor.
  • Dørene ble åpnet, og jeg fikk med meg vogna inn til en skjelven unge. Ingen hyggelig opplevelse, men det gikk bra og jeg tenkte at det hele fort ville bli glemt. Det var ikke før noen dager senere, da vi skulle ta bussen til byen igjen, at jeg innså at denne episoden hadde gjort sterkt inntrykk på guttungen. Han hadde overhodet ikke tenkt å bli med på busstur, og ville heller gå de fire kilometerne ned til byen enn å risikere å bli stående alene på bussen igjen.
  • Etter mye overtalelse, og forsikringer om at vi skulle gå om bord hånd i hånd, fikk jeg ham med meg. Vi kom oss trygt inn, og jeg tenkte at nå var den kjipe episoden glemt. Men den gang ei. Da bussen stoppet i Kongens gate ventet en dame med barnevogn på holdeplassen. Fornuftig som hun var slapp hun passasjerer av før hun selv gikk om bord i bussen, eller rettere sagt, prøvde å gå om bord. Barnevogna ble klemt i dørene intet mindre enn to ganger før hun omsider kom seg på, og da etter at både undertegnede og flere andre ropte til sjåføren at dørene måtte åpnes. Og der på innsiden stod en liten gutt og måpte. Du kan være sikker på at han ikke setter foten inn på noen buss, super eller ikke, med det første. Så, kjære AtB, vær så snill - dere må gjerne etterstrebe å holde de oppsatte rutetidene, men jeg hadde satt svært stor pris på om dere kunne sørget for å få med dere alle passasjerene før dere smekker igjen døra og kjører avgårde.
Mia Katrine Nilsen

LES OGSÅ: Lærer å kjøre metrobuss til elleve millioner kroner

Et hån mot trikken

  • Mens de fleste byer på Trondheims størrelse (Bergen, Aarhus, Lund, Odense, Tampere) satser på trikk/bybane, åpner Trondheim 3. august sitt kapasitetsvake metrobussystem. Metrobussen kan av trafikkale og tekniske grunner ikke bli lengre enn 24 meter, mens f.eks bybanevognene i Bergen er på hele 42 meter.
  • Ingen av de ovennevnte byene hadde Trondheims fordel med en eksisterende sporvei som utgangspunkt for bybaneutbygging. Det er dette som er sakens kjerne. Man har sett bort fra den eksisterende, velfungerende Gråkallbanens potensiale med kompetanse og infrastruktur for å utvikle en bybane. Derfor er det på sin plass å bruke uttrykket et hån av trikken. Før noen kommer med økonomiargumenter mot bybanesatsing vil jeg nevne at Trondheim gikk glipp av adskillige statlige milliarder i fjor, rett og slett fordi man hadde valgt bort bybane. Pengene gikk til Bybanen i Bergen og den svindyre Fornebubanen.
Jan Flønes

La oss slippe støyen

  • Jeg antar at de nye metrobussene representerer noe av det ypperste hva gjelder støy, derfor lurer jeg på om vi fra 3. august nå endelig også kan slippe å forholde oss til støyforurensning over bussenes høyttaleranlegg? Min erfaring er at de som ønsker musikk har den med selv på øret, og jeg håper derfor at vi andre kan nyte bussturen uforstyrret av et støyende høyttaleranlegg. Da mener jeg selvfølgelig ikke nødvendig trafikkinformasjon, men den enkelte sjåførs musikksmak, tidvis kjørt på full guffe.
Kari Gulla

Debatt: Asbjørn Osnes spurte om hvorfor ikke heller sette inn flere leddbusser i stedet for å legge om systemet. Dette svarer AtB

Lykkes Trondheim kommune denne gang med nytt kollektivsystem?

  • 3. august 2019 endres hele kollektivsystemet i Trondheim igjen og om dette blir nok en dårlig kollektivløsning, vil tiden vise. Jeg er svært skeptisk. Politikerne har gjort elendige vedtak også før når det gjelder kollektiv da de la ned trikken gjennom byen.
  • I 1988, etter hard politisk strid, vedtok bystyret å legge ned all sporveisdrift i Trondheim. Da var det nylig investert nærmere 150 millioner kroner i nye trikker og verkstedhall. Siste dag med ordinær trafikk var 12. juni 1988. Påfølgende dag ble elleve nesten nye leddtrikker, med anslått verdi på 60 millioner kroner, parkert i vognhallen på Voldsminde. For å hindre at trikken skulle gjenoppstå etter politisk omkamp ble skinnene gjennom midtbyen revet opp dagen etter, 14. juni. Over sporet til Lade ble det lagt asfalt. Jeg har aldri sett noen jobbe så hardt og folk gråt over å ha mistet trikken. Linja til Gråkallbanen var imidlertid fortsatt intakt, og entusiastene i Sporveishistorisk forening fikk tillatelse til å kjøre «museumstrikk» der sommerstid med de gamle vognene som sto i hallen på Munkvoll.
  • Mange hadde et ønske om at det skulle bli regelmessig drift året rundt, og ei gruppe som kalte seg «Gråkallbanens venner» sto bak opprettinga av det nye selskapet A/S Gråkallbanen. I 1990 fikk de konsesjon på å kjøre trikk på de gjenværende sporene. Alle forsøk på å selge kommunens elleve leddtrikker med betegnelse «LHB GT6 type Braunschweig» hadde mislykkes. De sto fortsatt isolert i vognhallen på Voldsminde, dit det ikke gikk skinner lenger. Nå fikk det nye selskapet leie disse trikkene mot ei symbolsk avgift. Den 6. juli 1990 ble de rulla ut av vognhallen på Voldsminde og frakta med spesialbil til trikkesporet i Kongens gate. Vel en måned seinere, 18. august 1990 ble Gråkallbanen åpna på nytt.
  • Tiden vil vise om Metrobussen er dagens løsning. For meg og Pensjonistpartiet er fremdeles løsningen utvidelse av trikken samt en bybane. Jeg vil som både bystyrepolitiker og fylkespolitiker ønske AtB lykke til. Det trenger de etter all berettiget kritikk som er kommet til nå og som sikkert vil komme etter åpningen 3. august. Lytt mer til brukerne. Det er de som avgjør om Metrobussen vil overleve.
Svein Otto Nilsen, gruppeleder for Pensjonistpartiet i Trondheim bystyre og Trøndelag Fylkesting

LES OGSÅ: Løfter 50-kilos steiner så svetten siler, men får kjeft for at ikke metrobuss-holdeplassen er ferdig

Viktig å sørge for at bussen kommer fram

I Ordet fritt 22. juli ønsker Lillian Ekle svar fra Miljøpakken om kryssløsningen fra Sjetnmarka. Hun lurer på om den midlertidige rundkjøringen for utkjøring fra Sjetnhaugan kan tilpasses og videreføres, slik at bussen fra Sjetnmarka kommer lettere ut i krysset. Som vi skrev tidligere i sommer, skal Miljøpakken i løpet av året kostnadsberegne hva en permanent omlegging av løsningen mot Øvre Sjetnhaugen vil koste. Ekle mener det er fornuftig å videreføre den midlertidige armen inn i rundkjøringen til det er avklart.

Den midlertidige armen inn i rundkjøringen ble bygget som en erstatning for krysset mellom Gamle Okstadbakkan og Øvre Sjetnhaugan i anleggsperioden. Den ble fjernet i begynnelsen av juli. Den ble bygget som en midlertidig anleggsvei, og var aldri dimensjonert eller konstruert for å tåle lengre tids bruk.

Vi er enig i at det er viktig å sørge for at bussen kommer fram. En direktearm inn i rundkjøringen er ett mulig tiltak for å bedre framkommeligheten for bussen. Et annet kan være å bygge kollektivfelt i vegarmen fra Sjetnmarka. Videre arbeid vil vise hva som er den beste løsningen.

Terje Fiksdal, prosjektleder, Metrobuss, Statens vegvesen/Miljøpakken

LES OGSÅ: Metrobussen får «venstrekjøring» i nytt knutepunkt på Tiller

Vi får det verre

  • For ca. et år siden satte AtB opp et fint buss-skur på Rate, til stor glede for oss reisende som fikk litt le fra dette vindfulle området. Jeg har gledet meg til å kunne ta 24-bussen til City Syd istedenfor å bruke bil, men til min store forskrekkelse ser jeg at busstoppet skal legges ned. Da blir det fire minutter å gå opp en bratt bakke til neste stopp. Hva med alle de som ikke klarer denne veien? Dette er skammelig av AtB. Trodde virkelig at tilbudet skulle bli bedre, men innser nå at alt dreier seg om Metrobussen, så gjør det ingenting om vi andre får det verre.
Birgit W. Lindkvist

Her blir det holdeplasser for metrobussen: Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå