Debatt:

Håkon Bleken om Terje Eidsvågs kommentar om Dag Solstad: Overraskende at han ikke ser sammenhengen

Tross mine 90 år, trår jeg allikevel ut på arenaen i håp om at en debatt om litteratur og kunst er mulig selv om man, som en berømt norsk komponist uttrykte seg, ikke skulle få’n opp lenger.   Foto: Rune Petter Ness

Saken oppdateres.

Allerede tittelen på Terje Eidsvågs artikkel om Dag Solstads nye roman gjør meg betenkt. Betenkt fordi det antagelig er et tema der man ikke bør overskride en viss alder. «Den gamle mannen og metoo» lover ikke godt.

Tross mine 90 år, trår jeg allikevel ut på arenaen i håp om at en debatt om litteratur og kunst er mulig selv om man, som en berømt norsk komponist uttrykte seg, ikke skulle få’n opp lenger. Noe som forresten mer enn antydes i tittelen.

Eidsvåg irriterer seg over at Solstad har møtt eller skapt en kvinneskikkelse han ikke liker. Det kan man selvsagt gjøre, men da er det ikke lenger en diskusjon om litteratur eller kunst, men om den enkelte lesers mening.

LES BAKGRUNN: Den gamle mannen og metoo

Men når det gjelder kunst, er meninger uten betydning – det er absolutt ikke en kunstners mening som avgjør om det er kunst eller ikke. Her kan man trekke frem den evinnelige Hamsun igjen og utallige andre. Også folk med avsindige meninger. Men kunst og litteratur lager de, og ting som blir stående også.

Nazisme, for eksempel. Under krigen oppfordret disse folk å melde seg til østfronten, og i den anledning laget de plakater som som regel var betydelig plakatkunst.

LES OGSÅ: Adresseavisens anmeldelse av Dag Solstads nye roman «Tredje, og siste, roman om Bjørn Hansen»

Solstads dame er en type han ikke liker. Har han derfor ikke rett til å skrive om henne? Om Eidsvåg, eller jeg, for så vidt, misliker dette, er fullstendig irrelevant hva boka gjelder. Beskrivelsen forteller oss mer enn bare om damen. Den forteller om et samfunn han heller ikke liker – eller trekk ved det samfunnet. Og kunstnerisk er det en vesentlig del av uttrykket.

Dette vet Eidsvåg inderlig godt fra sitt eget metier, filmen. Han er filmkritiker, og etter min mening også en god en. Desto mer overraskende at han ikke ser sammenhengen her.

Det er - og har aldri vært - meninger som skaper kunst. Hva en kunstner mener, betyr ikke mer enn hva andre mener. Kunstens kilder er andre og langt dypere. Men alt i den sammenhengen må ligge her.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter


Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Våre debattfelt er åpne 07-00 hver dag. Les debattreglene her.

På forsiden nå