Debatt:

Høyre-topp svarer på Støres leserinnlegg om oljefondet: Støre løper bort fra egen uttalelse

Under årets Zero-konferanse kom Jonas Gahr Støre med en ganske oppsiktsvekkende uttalelse, mener denne Høyre-politikeren.  Foto: Vidar Ruud

Saken oppdateres.

«Vi må begynne å vende oss til å si at vårt pensjonsfond er et politisk redskap», sa Støre. Uttalelsen til Støre strider med formålet til oljefondet.

Etter uttalelsen har Støre sakte, men sikkert, gått tilbake på uttalelsen. I innlegget Støre skrev i Adresseavisen 13. november, er han helt tilbake på det som tidligere har vært Arbeiderpartiets politikk på oljefondet. Tingene Støre tar opp i innlegget er en del av forvaltningen i dag.

Interessert i debatt og meninger? Les flere saker her.

Mudassar Kapur  Foto: PETER MYDSKE

Ingen har kritisert at vi skal ha et etikkfond som sørger for etiske avgjørelser. Eller at Norges Bank følger opp og stiller krav til selskapene vi eier aksjer i. Støre konstruerer en stråmann for å late som han ikke går tilbake på uttalelsen.

LES OGSÅ ADRESSEAVISENS LEDERARTIKKEL: Høyre overreagerer på oljefond-utspill

Kritikken mot Støre har gått på at han, for å få applaus på Zero-konferansen, uttalte at oljefondet skal brukes som et politisk verktøy. Det er ikke bare Høyre som har kritisert Støre for uttalelsen. Også sjefsøkonom i NHO, Øystein Dørum, tidligere SV-leder Kristin Halvorsen og tidligere leder av Norges Bank Investement Management, Knut Kjær, har kritisert at Støre ønsket å bruke fondet politisk.

Nå er Støre tilbake der Arbeiderpartiet var før Zero-konferansen, og da kan man kanskje tenke at det ikke var så farlig. Problemet er at SV, Rødt og MDG var raskt ute og sa de ville gå enda lenger enn det Støre ville. Og Støre som har vært utenriksminister bør vite bedre enn noen andre at politiske signaler fanges opp og utnyttes av andre. Hva gjør Støre den dagen utenlandske aktører tar han på ordet og bruker oljefondet som en brekkstang for å oppnå andre ting i utenrikspolitikken? Det å si at oljefondet er et politisk verktøy har en rekke konsekvenser som vi ikke aner rekkevidden av.

LES INNLEGGET TIL STØRE HER.

Oljefondet ble opprettet for å sikre en ansvarlig og langsiktig forvaltning av olje- og gassinntektene. Det ble bestemt at målet skulle være høyest mulig avkasting innenfor moderat risiko. Hovedtanken bak forvaltningen har vært at vi bruker avkastningen oljefondet gir til politiske formål over statsbudsjettet. Dette er bakgrunnen for fondets suksess.

LES OGSÅ: Høyre reagerer på Støres oljefondbudskap

Dersom oljefondet blir et politisk redskap innebærer det at forvaltningen vil bli mer kortsiktig og uforutsigbar. Det er å gamble med pengene til de som kommer etter oss. Det at Støre etter en kort runde forsøker å komme tilbake dit han startet tar jeg som et tegn på at han kanskje har forstått at det ikke var så lurt å endre suksessoppskriften til oljefondet.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå