Saken oppdateres.
Kollektivtilbudet i Trondheim er ei suppe. Tilbudet går åt skogen, og prisene økes. Venstres Jon Gunnes uttaler at: «Jeg vil kjempe for oftere, raskere og billigere kollektivtrafikk.» Dette lover jo bra. Enda bedre blir det: «Venstre har også bidratt til å tilby Trondheim minst 50 millioner kroner pr. år i ti år fremover for å redusere prisen på bussbilletten. AtB kan umiddelbart sette ned prisen med 25 prosent for dette beløpet. Dette ble kjent i oktober, lenge før budsjettvedtak i fylkeskommunen.»
LES GUNNES' INNLEGG: Bussbilletten har steget 1233 prosent på 40 år!
LES OGSÅ: Fortsatt «høl i hue» om busspriser
Da er det jo merkelig at Kristian Torve fra Ap kaller dette: «Billige, retoriske sleivspark». Jeg tenkte at et eller annet sted i statsapparatet må det jo finnes noen som faktisk vet. Og sendte en epost til samferdselsdepartementet. Spørsmålene var enkle:
- Stemmer det at Trondheim er tildelt 50 millioner over ti år til kollektivtrafikk over statsbudsjettet?
- Er det noe som helst slags forhandling som fortsatt foregår rundt dette?
Svaret var alt annet enn enkelt. Jeg snakker ikke politisk flytende, men etter å ha tenkt litt og sett på følgende setning: «Det pågår nå forhandlinger mellom staten og de lokale partene i Trondheim om de ulike elementene i regjeringens bompengeavtale, inkludert tilskuddet på 50 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk», er jeg ganske sikker på at det ikke er slik at disse 50 millionene umiddelbart kan tas i bruk. Eller?
LES OGSÅ: Et prishopp som neppe frister flere til å ta buss
Jeg synes dette lukter billig retorikk, Gunnes. Og billig retorikk gjør ikke kollektivhverdagen min enklere. Billig buss er et bedre virkemiddel. Kan dere snart slutte å krangle og få gjort noe?
Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter
OPPTATT AV DEBATT? Lytt til en debatt-podkast, i regi av ungdommer på Saupstad og Kolstad: Helsesista svarer om ensomhet, sex, følelser og porno