Debatt:

Valget vi står overfor er mer et spørsmål om veien skal være super, eller super-duper

Torkel Ystgaard mener informasjonen fra Nye Veier AS framstår som argumentasjon for økt biltrafikk, mens motforestillingene er usynlige.  Foto: Svein Olav Lie

Saken oppdateres.

«Mer effektiv og trafikksikker vei- og mindre klimagassutslipp» Det lover prosjektdirektør i Nye Veier AS, Johan Arnt Vatnan i Adressa 14. februar Det er ikke enkelt å argumentere for motorveier med høy fart i ei tid da det forventes at miljø, jordvern- og klimahensyn skal ha prioritet. Vatnan gjør et forsøk, men lykkes han? Ja, hvis spørsmålet var om en god vei er bedre enn en dårlig vei, så er han overbevisende. Men valget vi står overfor er mer et spørsmål om veien skal være super, eller superduper.

LES OGSÅ: NHO og E6 på rett spor?

Kommunestyret i Malvik godkjente alt i 2016 reguleringsplanen for firefelts motorveg med doble tunneler og fartsgrense 90 km/t. Vi vil gjerne bli kvitt den plagsomme avlastningstrafikken på fylkesvei 950 gjennom tettbebyggelsen i kommunen. I stedet for å begynne å bygge denne veien, har Nye Veier brukt tida etterpå til å fremme en utvidet løsning med 110 km/t som fartsgrense. Nye Veier mener at samfunnsregnskapet dermed vil bli så mye bedre.

LES OGSÅ: Fare for kø når utbyggingen starter

Vatnan sier at Nye Veier ikke har greid å formidle metodikken bak samfunnsregnskapet lettfattelig nok. Det stemmer. Det ville hjelpe om Nye Veier informerte konkret om hvorfor det blir mer miljøvennlig med fartsgrense 110 km/t enn med 90 km/t på den planlagte firefelts motorvegen fra Stjørdal til Trondheim. Hvorfor blir det mer trafikksikkert med høyere fartsgrense? Hvor mye går klimagassutslippene ned? Hvor lang nedbetalingstid er det på de ekstra kostnadene og hvor stor og rask trafikkøkning skal til for at samfunnsregnestykket skal gå i pluss?

Dette er viktige spørsmål å få svar på for malvikinger siden vi nå blir bedt om å ofre mer dyrkajord og natur og tåle mer støy og forurensing enn forutsatt i den godkjente planen fra 2016. Om det skulle være slik at ikke alle forhold fullt ut taler til fordel for økt fart, så ville det være fint om det også kan klargjøres.

LES OGSÅ: Kjære Nye Veier: La fartsgrense 110 km/t forbli en drøm

«Nye Veiers sterke E6-satsing i Trøndelag er et (..) framtidsrettet samfunnsoppdrag. – Ikke noe bakstreversk bilprosjekt», sier Vatnan i kronikken sin. Det kan vi jo tro hva vi vil om. Det gjør vi nok også så lenge informasjonen fra Nye Veier AS framstår som argumentasjon for nettopp økt biltrafikk, og motforestillingene er usynlige. Kan hende bør Nye Veier like godt komme i gang med byggingen av den for lengst godkjente strekningen mellom Stjørdal og Trondheim. Det ville i alle fall hjelpe litt på tilliten til selskapet.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå