Debatt:

Sterke konkurrenter skaper historie med samarbeid

Ski Tour 2020 med Johannes Høsflot Klæbo i Åre. Innleggsforfatterne skriver om hvordan skisamarbeidet over Kjølen ble til.  Foto: Rune Petter Ness

Saken oppdateres.

Motivet for logoen til Norges Skiforbund avslører et spesielt forhold til Sverige. Historien bak motivet ble skapt i år 1026. Da sendte norskekongen flere skatteoppkrevere over til Jämtland. Disse ble ofte dårlig mottatt og måtte flykte. To av dem på flukt møtte den fredløse kjempen Arnljot Gelline i fra Jämtland. Han tilbød dem sin hjelp. På vinters tid var ski det beste fremkomstmiddelet. Men framdriften på nordmennene var elendig, så Gelline tok likeså de to nordmennene opp på sine egne ski. Det er med andre ord en svenske i tet på Norges Skiforbunds logo.

Tomas Arvidsson  

Kjell Inge Stellander 

LES OGSÅ:Ski Tour direkte: Johaug starter med kjempeluke

Dagens by til by samarbeidet mellom Sundsvall, Østersund og Trondheim (SØT-samarbeidet) bygger videre på denne 1000-årige historien om kulturell og økonomisk samhandling over over nasjonsgrensen. Samarbeidet ble formalisert av byenes politiske ledere i 1999 og har hatt som mål å konkurrere med tyngdekraften. Ikke all fokus kan være nord-sør. Øst-vest forbindelsen i vår landsdel er en av hovedforbindelsene mellom Norge og Sverige, mellom Norge og EU.

Som to gode naboer har vi i samarbeidet selvsagt fulgt regionens utallige langrennsutøvere, som konkurrere tøft i store mesterskap. Vi sendte hverandre meldinger lik Northugs stikk, men etterhvert ble det hyggeligere å slå sammen antall medaljer vunnet av utøvere fra SØT-byene, spesielt fra vinteridrettene. Det er fra vår region de aller fleste langrennstjernene kommer fra, bor eller trener: Johan Olsson, Charlotte Kalla (Sundsvall), Stina Nilsson, Anders Södergren, Linn Svahn (Østersund), Petter Northug og Johannes Høstflot Klæbo (Trondheim).

LES OGSÅ: Så mye kan stjernene tjenes på touren

Jämtland og Trøndelag har helt unike posisjoner i respektive land når det gjelder vintersport. Legges resultatene tatt av utøvere fra disse fylkene sammen, så blir det spektakulært. Konturen av en unik skiregion ble etterhvert godt synlig. Og når Johan Olsson (Sundsvall) omtalte oss som «the heart of skiing», ble vi oppmerksom på verdiene og mulighetene i skiregionen. Arenaer, anlegg, trenerkompetansen, skigymnas, unik forskerkompetanse og tidlig tilgang til snø er noen sterke kjennetegn. Sees VM alpint (Åre, 2019), VM skiskyting (Østersud, 2019) og et ski-VM i 2025 i Trondheim i sammenheng, så har denne regionen på få år gjennomført et halvt vinter-OL (uten nevneverdig statlig tilskudd).

En Midt-skandinavisk skiregion kan bli det som Alpene er for alpint, men for langrenn. Det er grunnlag for økt grenseoverskridende samarbeid og verdiskapning ut fra vår interesse, kunnskap og entusiasme for langrenn og annen vintersport. Å få økt synlighet på vår skiregion, våre konkurransefortrinn og framtidige muligheter for større arrangement, er avgjørende for fremtidig verdiskapning. Denne utfordringen ble en reell mulighet da konkurrentene Svenska Skidförbundet og Norges Skiforbund aksepterte vår utfordring og sa ja til et historisk samarbeid om Ski Tour 2020 Sverige-Norge.

LES OGSÅ: Da hun bodde i Trondheim, kom smellen

På nytt skal et «slag» gjennomføres i historiske omgivelser i Jämtland og Trøndelag. Denne gang samarbeider trøndere og jämter om å krone en «evig skikonge» når norske, svenske og internasjonale langrennsløpere skal konkurrere langsetter de 1000 år gamle ferdselsårene. Også denne gangen gjelder det å være raskest på ski ut fra Jämtland og til Trøndelag. Vårt tips er at en utøver fra vår unike skiregion vinner og et nytt kapittel i vårt grenseløse samarbeid kan skrives.

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

Logoen til Norges Skiforbund er basert på en tusenårig historie. 

Logoen til Norges Skiforbund er basert på en tusenårig historie. 

På forsiden nå