Den stemoderlige behandlingen startet mye tidligere, Lundemo

Sentralbanestasjonen i Trondheim samme ettermiddag som SAS-pilotene gikk ut i streik. Det var et jevnt sig av passasjerer som skulle ta toget fra Trondheim til Oslo kl 15.29.  Foto: Håvard Jensen

Saken oppdateres.

Går du lenger tilbake i tid, Trygve Lundemo, ser du at den stemoderlige behandlingen av jernbanen startet mye tidligere. Fremtidsrettede argumenter for å bygge Gevingåsen tunnel fem meter (!) bredere slik at den rommet dobbeltspor ble overkjørt av lokale politikere i hastverksmodus.

Les Trygve Lundemos kommentar: Fine ord om tog hjelper lite når bilen kommer først

Dobbeltsporet på Hell ble senere ikke fullført inn til Trondheim Lufthavn Værnes fordi bevilgningene var brukt opp. Bortforklaringen var her at man derved «sparte» 70 millioner på ikke å bygge midlertidig signalanlegg, da nordlandsbanen uansett skal bygges ut for European Rail Traffic Managements System (ERMTS).

Nå ser det ut til at de samme kreftene lykkes i å få elektrifisert gammelsporet mellom Trondheim og Stjørdal, der hastighetsbegrensningen er 70 km/t! Jeg vil påstå at konsekvensen av disse mangelfulle og bortkastede bevilgningene er, at det blir aldri bygget dobbeltspor på jernbanen mellom Trondheim og Stjørdal! Hvem vil da foretrekke toget framfor bilen?

Les om våre nye debattsider: Kjære leser og debattant i Adresseavisen: Du har mye å glede deg til!

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå