Debatt:

Problemer med t-kortet og manglende svar fra AtB

Hvordan skal man få betalt med t-kort nå for tiden, spør innleggsforfatteren.  Foto: Sindre Vartdal

Saken oppdateres.

Helt siden klippekortet forsvant som betalingsmiddel på bussen, har jeg benyttet meg av t- kortet. En utmerket måte å betale for seg på, og som jeg fyller på selv når kortleseren varsler om at det er ebbe i beholdningen på kortet.

Nå er i den siste tiden kortleserne ved midtdøren på bussen forsvunnet, og ikke alle holdeplasser har kortleser. Sjåføren og eventuell kortleser foran i bussen er det ikke mulig å få kontakt med. Det skaper et problem for oss som vitterlig har et godkjent betalingsmiddel, men som vi ikke får brukt.

LES OGSÅ: Regelstyring framfor tillit hos AtB

På min forespørsel hos AtB får jeg som svar at jeg må bruke telefonen! Ikke alle i min aldersgruppe - og det er der de fleste med t-kort befinner seg - har telefoner det apper kan lastes ned. Heller ikke alle er i stand til å stå på en holdeplass og fomle med briller, hansker, stokker, rullator eller krykker for å få betalt når vi tidligere kunne gå på bussen og lese av kortet.

På min videre forespørsel til AtB om hvorfor leseren på bussene er fjernet, har jeg ikke fått svar. Det kan umulig være snakk om smittefare, da tilsvarende kortlesere finnes - og brukes - i alle butikker.

Les også: AtB: Kontrollene er trygge

Det føles utrolig ubehagelig å benytte seg av bussen når jeg ikke får betale for turen. Mitt t- kort er fullt, så det skulle bare være for AtB å sørge for at mine turer ble betalt.



På forsiden nå