Svarer om treliters-vodka: Vinmonopolets viktige samfunnsoppdrag

Halvor Bing Lorentzen er direktør kommunikasjon og samfunnsansvar i Vinmonopolet.  Foto: Vinmonopolet

Saken oppdateres.

Søndag kveld kunne vi lese i Adresseavisa et spørsmål fra Frode Kavli i Blå kors om Vinmonopolets hensikt med å tilby en treliters kartong med vodka, og om dette er i samsvar med Vinmonopolets samfunnsoppdrag.

Vinmonopolet har et viktig samfunnsoppdrag i Norge. Gjennom en regulert tilgjengelighet, fravær av privatøkonomiske motiver for salg, og ikke minst gjennom et ansvarlig salg er Vinmonopolet med på å begrense skadevirkningene av alkohol i samfunnet. Det ansvarlige salget gjør seg gjeldende ikke minst i forbindelse med den kontrollen vi gjør i forbindelse med salg, at ungdom under gyldig aldersgrense ikke får kjøpt alkohol, at vi stanser salg der vi oppfatter at det foregår langing, og hindrer salg til synlig rusede personer.

LES INNLEGGET til Blå kors her.

Når det stilles spørsmål ved salg av en stor beholder med brennevin, i dette tilfellet en treliter med vodka, så har vi forståelse for det.

Vinmonopolet bidrar til å redusere skadevirkningene av alkohol, men må altså forvalte det viktige samfunnsoppdraget vårt i tråd med gjeldende lover og forskrifter. Det er imidlertid viktig for oss å presisere at dette ikke er et produkt som Vinmonopolet har etterspurt. Produktet er lansert i det såkalte testutvalget, hvor grossistene våre har anledning til å prøveselge produkter i markedet for å se om kundene våre ønsker det. Selger det godt går det inn i sortimentet, selger det dårlig så ryker det ut. Vinmonopolet har ikke anledning til å la vær å tillate et produkt til testutvalget, så lenge det er overensstemmelse med lover og regler. Første gang et slikt produkt ble innmeldt til prøvesalg ble det gjort en vurdering hvor det ble stilt spørsmål ved om salg av store beholdere av brennevin ikke var i overensstemmelse med gjeldende alkoholpolitikk. Det ble imidlertid funnet at det ikke var grunnlag for Vinmonopolet å nekte å ta inn et slikt produkt i testutvalget.

Vinmonopolet har et viktig samfunnsoppdrag ved å bidra til å redusere skadevirkningene av alkohol, men vi må altså forvalte dette oppdraget i tråd med gjeldende lover og forskrifter.

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå