Reaksjon på Ole Jacob Hoels anmeldelse av Trøndelag Teaters «Leksikon om lys og mørke»

Går du ikke i teatret nå, kan du miste en intens, gripende tretimers opplevelse der du ikke vet hvor timene ble av når du går ut etterpå, skriver debattanten.   Foto: Håvard Jensen Håvard Haugseth Jensen (foto)

Red.anm.: Debattanten er leder i Trøndelag Teaters venner, men skriver dette innlegget som privatperson.

Lørdag kveld gikk jeg ut etter en intens og gripende tretimers forestilling på Trøndelag Teater: dramatiseringen av Simon Strangers «Leksikon om lys og mørke». Har lest boka, og var spent på sceneversjonen. Vanskelig å overføre dit, tenkte jeg.

Dramaturgien er basert på samspillet, motsetningene, konfliktene mellom de tre hovedelementene Henry Oliver Rinnan, familien Komissar og Jonsvannsveien 46 – slik også boka gjør på sin intense måte. Sprang i tid og rom gjør at leser/tilskuer kan miste oversikt og sammenheng. Ikke her, jeg ble med én gang hekta inn i handling og univers på scenen. De åtte skuespillerne glir mellom de mange rollene, med raske og markerte kostymeskift. Hver skuespiller er tildelt store kontraster, fra ytterpunkt til ytterpunkt: jødisk familiefar – tysk offiser, jødisk gutt – Henry Oliver Rinnan, Rinnans elskerinne – ektefelle i jødisk familie, bøddel – offer. Imponerende og gripende prestasjoner fysisk og psykisk. Konsentrasjon og intens stillhet på publikumsradene. Dypt grepet og følelse av å være involvert i spillet på scenen. Et stort, åpnet og virkningsfullt scenebilde fanger oss.

I sin anmeldelse i Adresseavisen mandag sier Ole Jacob Hoel: «Først etter nesten tre timer føles ubehaget på kroppen» – og lot terningen havne på en 3’er. Jeg følte det langt tidligere. En forestilling om hendelser i Trondheim de fleste har hørt om, lest om, noen i dag levde da. En nær historie vi ikke må glemme – og Trøndelag Teater med skuespillere, stab og kunstnerisk ledelse gjør at vi blir smertelig påmint det. Samtidig en historie om spennet i menneskelige følelser. «Leksikon om lys og mørke» er teater på høyt nivå, med virkemidler og skuespillerprestasjoner på samme nivå. Går du ikke i teatret nå, kan du miste en intens, gripende tretimers opplevelse der du ikke vet hvor timene ble av når du går ut etterpå.

PS. I Trønderavisa havnet terningen på 5.

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter