«Hvorfor har vi gått vekk fra den gode digitale undervisningen vi hadde i vår?»

Alva Gjersøe.  Foto: Privat

Saken oppdateres.

Skal jeg følge smittevernrådene, eller skal jeg satse på utdannelsen? Nå må vi skjerpe oss og sammen finne gode løsninger for de som ikke kan komme på skolen.

Da alt ble stengt i vår, var det mye snakk om god digital undervisning. Skoleledelse, lærere, elever og foreldre var enige i at det viktigste nå er å ha en god digital undervisning. Vi var opptatt av at ingen elever skulle havne utenfor og føle seg ensomme i tida vi måtte ha skole hjemmefra. Alle skulle fullføre året med å ha lært alt vi trengte å lære.

Vil du lese flere slike debattinnlegg? Sjekk ut mer her!

Det nye skoleåret er godt i gang. Koronaen er her fortsatt, og ikke alle føler seg like trygge. Har du litt snue, eller kjenner at du er litt forkjølet skal du heller ikke komme på skolen. Det er her elevene faller fra!

Jeg har selv opplevd å ha noen små forkjølelser i høst, ikke skikkelig dårlig, men for syk til å gå på skolen. De dagene jeg må være hjemme vil jeg jo fortsatt jobbe med skolearbeid. Jeg vil fortsatt ha mulighet til å lære noe når jeg ikke kan annet enn å sitte hjemme. Så jeg sender meldinger på skolesystemet Canvas. En til hver av faglærerne. Jeg forteller at jeg er litt syk, men gjerne vil fortsette å jobbe med skolearbeidet. Svarene jeg får er vanligvis «se over PowerPointen jeg la ut på canvas», «se en episode av denne serien» eller «les i boka». Det kan ofte være gode hjelpemidler, men dette er ikke det samme som å være på skolen.

Jeg tenker på de elevene som er i risikogrupper, de elevene som mest sannsynlig er livredde for å komme på skolen. Dette er elever som ikke har et valg, men som må holde seg hjemme fra skolen. Men skal ikke undervisning være for alle? Har vi ikke rett på tilpasset opplæring?

Jeg husker veldig godt programmet Dagsnytt 18 den 12. november 2019. Det var snakk om streikerett for elever, og Turid Kristensen (som sitter i stortingets utdannings- og forskningskomité) sa: «Selv verdens beste lærer kan ikke undervise en elev som ikke er der.» Dette har jeg tenkt mye på etter at koronakrisen startet og vi begynte med digital undervisning. Selv verdens beste elev kan ikke lære noe fra en lærer som ikke er der. Oppgaver og lesing er ikke det samme som undervisning. Jeg stiller meg selv spørsmålene: Hvorfor har vi gått vekk fra den gode digitale undervisningen vi hadde i vår? Hvorfor kan ikke lærerne bare streame timene til de som ikke kan være i klasserommet?

Vi ønsker alle å komme tilbake til den normale skolehverdagen, der alle er samlet på skolen. Men vi er ikke der så lenge det ikke er forsvarlig at jeg kommer på skolen med sår hals. Det er ikke forsvarlig at elever som er i en risikogruppe må komme på skolen for å få ordentlig undervisning, det må være mulig å følge smittevernreglene og være hjemme fra skolen uten å miste verdifull undervisning.

Hvem har ansvaret? Skal det virkelig være opp til meg som elev om det er smittevernråd eller undervisning som skal følges?

Følg Adresseavisen Midtnorsk debatt på Facebook!


På forsiden nå