«Jeg er bekymret for forskjellene som nå eksisterer i den norske skole»

Sara Cardona.  Foto: Privat

Saken oppdateres.

Helse- og omsorgsminister Bent Høie holdt en tale i vår hvor han takket alle ungdommene for alt de har ofret under korona-epidemien. I talen nevnte han russefeiring, fotballturneringer, skoleball og klasseturer, men han snakket ikke om hvordan noen ungdommer også har måtte ofre utdanningen sin.

Under hjemmeundervisningsperioden, når skolene var stengt, var det mange som kjente på at skolearbeidet veide tyngre enn vanlig. Selv ble jeg bombardert med oppgave etter oppgave og innleveringsfristene lå på rekke og rad og fungerte som en truende påminnelse om hvor mye jeg hadde å gjøre. De fleste oppgavene bestod av å lese en tekst og svare på oppgaver. Denne formen for læring fungerer overhodet ikke for alle. Jeg har mange venner som sliter med konsentrasjonsevnen og lese- og skrivevansker. Mange av dem kjente fort på at de ble hengende etter og klarte aldri å bli à jour.

Vil du lese flere slike debattinnlegg? Sjekk ut mer her!

Forskjellene som oppstod under hjemmeundervisningen har ikke blitt utjevnet selv nå som skolene har åpnet igjen. De elevene som gang på gang fikk meldinger fra lærere om at de stod i fare for å ikke få vurdering, har nå fått et veldig negativt forhold til skolen. For mange av disse elevene handlet det ikke om mangel på vilje, men om mangel på tilpasning fra skolen. Når du konstant får høre at dine evner ikke er bra nok, og at den innsatsen du legger inn ikke dekker kravene, er det ikke rart at mange blir oppgitt og til slutt gir opp.

I min egen klasse har det vært mye frafall i det siste. De nye retningslinjene for skolen sier at du skal være hjemme dersom du har symptomer på korona. Endringer i regelverket for dokumentering av fravær gjør det også lettere å følge retningslinjene.

Dessverre er det mange som utnytter muligheten til å holde seg hjemme fra skolen, selv om de ikke har symptomer. Terskelen for å ikke komme på skolen har blitt lavere og de som allerede sliter med å komme seg på skolen mister motivasjon. Fristelsen av å sende en melding til faglæreren din om at du ikke kan komme på skolen kan for mange være veldig stor. Dette handler ikke om latskap, men at noen har fått et så dårlig forhold til skolen at de har sluttet å legge inn en innsats.

Hvordan skolen skal klare å tilrettelegge for alle elevene i en så vanskelig tid har jeg ikke svaret på. Det eneste jeg vet er at jeg er bekymret for forskjellene som nå eksisterer i den norske skole.

Følg Adresseavisen Midtnorsk debatt på Facebook!


På forsiden nå