Elbil, dieselbil eller bensinbil?

I mellomtiden kan Adresseavisen slutte å kalle alle andre enn elbilister forurensere, skriver Tore Sørung.  Foto: Kim Nygård

Saken oppdateres.

Her til lands har vi tre valg ved bruk av bil, alt etter behovet. I det meste av verden ellers, har de to valg, bensin eller diesel.

Globalt utgjør den totale produksjonen av elbil ca 4 prosent. Norske intensiver gjør elbil interessant fordi den slipper unna avgifter alle andre må betale. Skulle man samle alle som kjøper elbil av miljøidealisme her i fylket, holder det med et kaffemøte på en hjørnekafé.

LES OGSÅ: Tesla-rasisme

Det er vel helt ok at noen kjører elektrisk, og at alle andre kjører diesel eller bensinbil. Alle tre varianter forurenser, men ikke mye i forhold til all annen transport til lands, vanns og i luften. Privatbilismen forurenser heller ikke 24 timer i døgnet, men er lett å føre statistikk på. Det er godt mulig elektrisk er framtiden, det gjenstår å se, men ikke allerede i 2025, men heller 20-30 år fram i tid, og samtidig bør man kanskje tenke litt på hvor all nødvendig strøm skal komme fra.

LES OGSÅ: Jeg er livredd for å bli påkjørt av naboens selvkjørende Tesla

I mellomtiden kan Adresseavisen slutte å kalle alle andre enn elbilister forurensere. Dette er en høyst urettferdig og litt simpel måte å å skape fronter på. Å kjøre bil er for de fleste en positiv opplevelse og en følelse av frihet man setter høyt. Det må være opp til hver enkelt av oss når, hvor og hvorfor vi kjører bil. Debatter om behov og nødvendighet virker helt absurd. Alle tre kategorier tar sin plass i trafikkbildet, og sliter like mye på veinettet, men skadestatistikken for elbil er høyere enn for de andre.

Dette kan jo være noe avisen kan sette søkelyset på.

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå