Reklamens makt - hvor er Adressa?

Romjulssalget bryter med smittevernrådene, og Adresseavisen burde ikke annonsere for salget, mener innleggsforfatteren.  Foto: Heiko Junge

Saken oppdateres.

Dette dreier seg om reklamebilag til Adresseavisen i romjula. Hensikten med reklame er delvis å gi informasjon om tilgjengelige produkter, men først og fremst å få folk til å kjøpe disse produktene. For å kjøpe dem er det hensiktsmessig å møte opp der kjøp og salg foregår. Så langt banalitetene.

LES OGSÅ: Får en del meldinger fra folk som mener vi er dustete som innfører nye tiltak

Som de aller fleste har fått med seg, er vi midt inne i en pandemi der mye avhenger av at hver og en følger de anbefalinger, påbud og råd som kommer fra helsemyndighetene og styresmaktene og fra politikerne. Det er godt kjent at Trondheim nå er inne i en situasjon med en urovekkende økning av smitte. Politikerne i byen har krisemøter hver dag og forsøker å stoppe, i det minste bremse utbredelsen av covid-19. De aller fleste følger politikernes signaler, på individuell basis og som bidrag i samfunnsmessige bestrebelser. Ett av de overordnete rådene er å begrense sosial kontakt, og i den anledning akkurat nå å unngå offentlige steder så langt det er mulig. Vente til over nyttår med nye innkjøp og bytting av julegaver; ikke minst i romjula, er det presisert.

LES OGSÅ: Får en del meldinger fra folk som mener vi er dustete som innfører nye tiltak

Med avisa de siste dagene fulgte reklamebilag som med store bokstaver annonserte romjulssalg på omslagssiden. Man skal være temmelig tonedøv for ikke å reagere på at dette er, for å si det pent, helt umusikalsk fra avisas side. Tar Adressa ansvar for denne motarbeidelsen av politiske beslutninger i den vanskelige situasjonen byen er i? Hvorfor nappet man ikke ut disse bilagene de få dagene i romjula? Det kunne være interessant å få en begrunnelse fra den som føler ansvar for hvilken rolle reklamen skal ha i avisa, og hvordan det skulle henge på greip i denne saken. Her er det få plusspoeng og mange minuspoeng å hente.

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter


På forsiden nå