Fredag legges klimaplanen frem

Vi må sette i verk tiltak tvert for å nå målene i Parisavtalen, skriver Jon Gunnes i dette debattinnlegget.  Foto: Christine Schefte

Saken oppdateres.

Budskapet er: Vi må sette i verk tiltak tvert for å nå målene i Parisavtalen. Hva konkret må Trøndelag bidra med? Det mest nærliggende er vårt søppelforbrenningsanlegg i Trondheim. 27 prosent av all CO2 som slippes ut i lufta i Trondheim kommer fra dette anlegget. Moderne teknologi med fangst og lagring kan hjelpe når det er utforsket og satt i drift. Her må alle vi som leverer søppel til brenning bidra med økt betaling for å få rask gjennomføring av tiltak.

LES OGSÅ: Ja til fred og miljø - nei til Nato

Hver enkelt av oss må sortere bedre for å øke gjenvinningsgraden, og vi må bygge et moderne sorteringsanlegg som deler opp søppelet slik at CO2-utslippet blir lavere. Min påstand er at søppelforbrenningsanlegget på Tiller ikke har fått byggetillatelse i dag! Det må Statkraft Varme ta inn over seg, dere lever på nåde! Kan dere fortelle oss innbyggerne hva som er på gang?

Elbilene har nå blitt fantastiske i rekkevidde, ekstrautstyr og kjøreopplevelse. Når vi i Venstre begynte vår «masing» om økt elbilandel for over 20 år siden, ble vi ledd av og hoderystingen var stor. Det er vi som fikk rett! Det lar seg gjøre å erstatte nesten alle kjøretøy fra fossilt drivstoff i forbrenningsmotorene til elektriske motorer med energibærere som har null utslipp. Vi når målet om bare nye nullutslipps personbiler i salg fra 2025! Trondheim og Trøndelag er slett ikke «flinkest i klassen», men aktive stimuleringstiltak og framsnakking av elbilens fortreffelighet vil hjelpe stort. Bilselgere, bilverksted, dagens elbileiere, og ikke minst firmaer med store bilparker vil kunne dra med oss alle bilavhengige til aktivt bidrag til å kutte CO2-utslipp.

LES OGSÅ: Vi har veldig, veldig dårlig tid

Ferjene er i stor grad elektriske i dag. Herlig å ta ferja fra Flakk til Rørvik som nå er stillegående, går ofte og er utslippsfri. Jeg gleder med til hurtigbåten mellom Trondheim og Kristiansund får elmotorer, rask hastighet, den må gå oftere og prisen må helt klart være konkurransedyktig i forhold til bil og fly. Dette må være oppnåelig innen 2025, eller hva Trøndelag fylkeskommune?

Les hva landets viktigste miljøpolitikere mener vi må gjøre for å kutte utslippene

Ja, alle må bidra på sin måte. Noe «pisk» med avgifter og brukerbetaling må kanskje påregnes, men det blir mest «gulrot»! Parisavtalens mål skal vi klare og alle skal være med!

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook!

På forsiden nå