Erling Moe svarer Eidsvåg: Abid blør for drakta!

Partikollega Erling Moe (V) spør om norsk politikk er klar for kulturminister Abid Raja.  Foto: NTB / Scanpix

Saken oppdateres.

Av og til lurer jeg på om norsk politikk er klar for en fyr som Abid Raja. Håret, ustoppelig energi, hvit jakke og tvers over på feil tid og feil sted. En kulturminister vokst opp i et arbeiderhjem uten bøker. Vokst opp med cricket og basket, uten peiling på fotball. Han går Birkebeineren og deltar i 71 grader nord. Men er likevel litt unorsk. Han tør å være annerledes, utfordrende og engasjert. Nettopp innenfor kulturen bør dette være viktig. Og vi er mange som synes det er flott!

LES OGSÅ: Frykter at sesongen ryker

Han har klart å skaffe norsk kultur åtte milliarder i kompensasjons- og stimuleringsordninger under koronaen. Det er sannsynligvis verdensrekord. Og ja, han er stolt over det. Du skal være en god politiker for å vriste åtte milliarder ut av Finansdepartementet. 90 prosent av milliardene har gått til mindre aktører. Noen millioner også til trondheimsaktører. Dette viser at han arbeider knallhardt for kulturen, og at han lytter til aktørene.

Abid møtte Anette Trettebergstuen i en debatt i Dagsnytt Atten tirsdag. De avbrøt hverandre. Dette har foranlediget en kommentar av Terje Eidsvåg i Adressa. Han mener at Abid ofte tar så stor plass at han skygger for budskapet. Men han ser også Abids store styrke, som er engasjementet for kulturen. Jeg vil holde meg til fotballspråket: Abid blør for drakta. Og i motsetning til det Eidsvåg og andre hevder, så lytter og lærer han. Det gjelder både om kulturytringer og regelverk. Det han eventuelt ikke kan om offside og Sigrid Undset, har han kompetansen i et helt departement til.

LES OGSÅ: Milliardsatsing som kulturskandale

Noen kulturaktører skriver at Abid ikke vil ha dialog med kulturen. Sannheten er at Abid har kontinuerlig dialog med kulturaktører, og at departementet kjenner norsk kulturliv ut og inn. Abid møter kulturfolk hele tida, også jeg formidler stadig vekk møter og innspill til ham. Så hevdes det at han ikke «skaper forutsigbarhet for festivalsommeren.». Regjeringen mener at det er uforsvarlig å gi klarsignal for festivalsommeren nå. Det betyr ikke at Abid ikke lytter, eller mangler kompetanse. Kulturaktører hevder at Danmark og Sverige er bedre forberedt på en festivalsommeren enn Norge. Dette stemmer ikke. Når for eksempel Roskilde rigger seg for en mulig festival, er det på egen risiko. Det er ikke gitt noen som helst garanti for Roskilde av det danske kulturdepartementet.

Departementet og Kulturrådet skal i neste uke gjennomføre et innspillsmøte med sektoren for å drøfte hvordan kulturlivet skal gjenåpnes. Og festivalaktørene er invitert til et eget møte om festivalsommeren første uka i februar. Det er derfor patetisk at Stortinget skal behandle et SV-forslag om en festival-plan flere uker etter at Abid har hatt denne dialogen.

Terje Eidsvåg har et viktig poeng når han viser til at alle kjelkete reglene for kulturbransjen under korona ikke er Abids ønske. 50 eller 200 deltakere, skjenking eller ikke skjenking, fastmonterte seter eller løse stoler. Mot sin vilje har Abid vært nødt til å begrense kulturen. Og han kommer helt sikkert til å være ekstatisk når den åpner igjen. Det blir vi også. Abid er norsk, men likevel en fremmed fugl. Mange som snakker mye om toleranse, respekt og mangfold kommer med ufine personlige karakteristikker av Abid i sosiale medier. Som samfunn bør vi ikke ønske en slik offentlig samtale. Og her har kulturen et særlig ansvar.

At Abid av og til tar større plass enn budskapet, bør han sikkert gjøre noe med. Men han bør ikke gjøre noe med at han er heftig og begeistret. Han blør for drakta. Han spiller med hjertet utenpå skjorta. En slik kulturminister er bra for Norge.

Følg Adresseavisen Midtnorsk debatt på Facebook

På forsiden nå