Kjære Veslemøy, digitalisering skal ikke utestenge eldre 

Digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland svarer Veslemøy Lian som skrev innlegg om eldre som slet med digitale regninger.  Foto: Privat

Saken oppdateres.

Kjære Veslemøy Lian, i innlegget ditt 20. januar beskriver du den frustrasjonen som oppstår når vi ikke tar hensyn til at det ikke er alle som henger med i digitaliseringen. Det syns jeg er en viktig påminnelse til oss alle sammen. Du er nemlig ikke alene. Hele 600 000 nordmenn regner seg som «ikke-digitale». Derfor er det viktig at vi sørger for fleksible løsninger som inkluderer alle, og at vi har tilbud for hjelp og opplæring til de som ønsker det.

LES OGSÅ: Uten nettilgang stopper Norge

For de aller fleste så har digitaliseringen vært en stor velsignelse. Det forenkler hverdagen vår hver eneste dag og har hatt stor betydning for å beskytte mot smitte under koronaen. Vi slipper fysisk fremmøte, men kan bruke selvbetjening. Og vi slipper å stå i kø for å betale.

Derfor er jeg jo glad for å lese at du har fått muligheten til å ha e-konsultasjon med ditt legekontor og at du har hatt nytte av det. Antallet e-konsultasjoner hos fastleger og legevakt mer enn tidoblet seg da koronapandemien inntraff. Og selv om både en del helsepersonell og pasienter var litt skeptiske i starten, så rapporterer nå mange at dette fungerer som et svært godt alternativ til den vanlige konsultasjonen.

Men da må vi jo ha betalingsløsninger som er fleksible nok til at alle klarer å gjøre opp for seg! Tilbydere har et eget ansvar for å sørge for at kundene deres kan betale på ulike måter, og jeg er enig med deg i at 24 timers frist for å unngå gebyr virker ganske knapt. Forslaget ditt om å inkludere et kontonummer i betalingsvarslingen kan det jo hende at ingen har tenkt på en gang? Det er et nyttig innspill, så tusen takk.

LES OGSÅ: – 12 milliarder til bredbånd er uforsvarlig

Så er det nok sånn at vi ikke kommer utenom at hele samfunnet vårt står i en stor digital omveltning. I det store og hele er det til stor verdi for oss. Derfor er det svært leit å høre om din venninne som opplever det som «digital terror». Hun skal vite at det er frivillig om du ønsker å kommunisere digitalt eller ikke med det offentlige Norge. Du kan reservere seg mot dette og motta vanlig brev postkassen i stedet.

Jeg er opptatt av at de som trenger hjelp til digital opplæring skal få mulighet til det. Derfor legger regjeringen til rette for at lokale seniornettforeninger, folkebibliotek og frivillighetssentraler skal kunne tilby kurs og opplæring i bruk av digitale verktøy og nettbaserte tjenester.

LES OGSÅ: Seniorer i Trøndelag vil jobbe til de er minst 70

Vi skal fortsette å digitalisere Norge. Det gir oss store fordeler. Men vi skal også se menneskene bak mobilen, PC-en og nettbrettet, og de ulike forutsetningene befolkningen i Norge har for å være digitale. Vi har et felles ansvar fra både stat og kommune for å bidra til at alle innbyggerne har den nødvendige kompetanse som trengs for å kunne bruke de digitale tjenestene og at det fins en fleksibilitet i løsningene. Ditt innlegg er en viktig påminnelse om at vi hele tiden må bekjempe at digitalisering fører til utestengelse.

Følg Adresseavisen Midtnorsk debatt på Facebook

På forsiden nå