Min påstand er at salting dreper

Salting bidrar ikke til bedre trafikksikkerhet, mener innleggsforfatteren.   Foto: NTB / Scanpix

Saken oppdateres.

Innen flyging er det strenge krav til å vedlikeholde ferdigheter. Ett eksempel: For å ta med passasjerer må en ha minst fem landinger og fem avganger siste 90 dager. Kravet om glattkjøringskurs kom fordi vinterføre krever helt andre ferdigheter enn bar og tørr asfalt. I de siste åra har stadig mer av veinettet fått barmarkstrategi. Dette skyldes som alt annet kostnader. Skjær foran og salt bak er blitt løsningen som gir entreprenøren best bunnlinje i regnskapet.

LES OGSÅ: Veisaltet tar knekken på bremsene

Når det er glatt på vinterføre i temperaturer under ti kuldegrader, skyldes det som oftest salting. Denne seige saltblandingen har nok forårsaket mange dødsulykker. I nysnø vil dette enda lettere fremkalle planing, det vil si at dekket sklir over veidekket med denne sørpa mellom dekk og veibane. Statistikk viser at hvite vinterveier gir få dødsulykker. Dette skyldes at sjåfører holder lavere fart, har bedre sikt, mer forutsigbar friksjonskoeffisient og viktigst - gir jevnlig trening på vinterføre.

Min påstand er at salting dreper. Det kommer uansett føreforhold i løpet av en vinter som krever glattkjøringsferdigheter. Da dette kurset kun kreves før førerprøven, samt at bare veier ikke gir noen trening, vil mange tidvis utsettes for livsfare på norske vinterveier. Statens vegvesen sin ulykkesgruppe vil aldri komme med denne konklusjon. Like lite som at de vil innrømme at enkelte svinger er konstruert med feil dosering, kurvatur, slik at sentrifugalkraften blir større enn sentripetalkraften. Denne balansen er jo like viktig som gode dekk (god nok friksjonskoeffisient).

Følg Adresseavisen Midtnorsk debatt på Facebook


På forsiden nå