Hvorfor vi må jobbe videre med Heggstadmoen

Jon Gunnes (V) svarer her hvorfor partiet vil gå videre med Heggstadmoen som godsterminal.  Foto: Terje Svaan

Saken oppdateres.

Svar på Roger Hammer sitt innlegg i Midtnorsk debatt den 30. januar. Jernbanen i Trøndelag er blitt «stemoderlig» behandlet de siste tiårene. Forskjellig politisk flertall og mange samferdselsministre fra forskjellige partier har ikke villet ta tak i utfordringene. Mitt ærend på Stortinget de siste tre årene har vært å snu den negative bølgen.

Nå oppgraderer man jernbanestasjoner langs Trønderbanen, i sommer kommer nye togsett med dobbel kapasitet og meget god komfort. Elektrifiseringen av banestrekningene fra Trondheim til Stjørdal og Storlien er påbegynt, og man ruster opp strekningene slik at de kan tåle høyere hastighet. I all beskjedenhet påstår jeg at mitt og Venstres engasjement i modernisering av jernbanen i Trøndelag har «båret frukter».

LES OGSÅ: Toget for godsterminal går nå

Godshåndteringen har heller ikke vært god og slett ikke optimal. Gods på jernbanen har vært delt mellom to godsterminaler, Brattøra og Heggstadmoen. Nå viser en studie fra Jernbanedirektoratet at vi kan få et mye bedre tilbud ved å samle godshåndteringen på Heggstadmoen. Ennå vet vi ikke om den stipulerte prisen på ca. 2,5 milliarder er innenfor for flertallet på Stortinget.

Ja, det beste hadde vært å ha gjennomgående godstog på Torgård slik alle var begeistret over for noen år siden. Senere har Stortinget sagt klart ifra at de ikke ønsker å bruke så mye penger (mellom 7–10 milliarder) på denne «rolls-royce»-løsningen. Vi politikere og mange med oss trodde på et luftslott!

Gods på jernbane er ingen stor næring og den må nå subsidieres. Det er mottatt positivt og godstransport på jernbane er «hot». Lengre krysningsspor og større godsterminaler er også gode tiltak. Vi har nettopp bygd ferdig et nytt krysningsspor på Ler i Melhus kommune som tåler 640 meters tog. Nå kan vi kanskje få bygget en større godsterminal på Heggstadmoen.

LES OGSÅ: Ny tautrekking om det ingen vil ha i nærheten av seg, men som alle trenger

Trondheim bystyre skal nå behandle en godsterminal på Heggstadmoen. Naboene og andre som er berørt, må få uttale seg, kanskje til og med ha krav på erstatninger. Men å skrote denne skissen før den er behandlet, er en dårlig idé for moderniseringen av trøndersk samferdsel. Det står mange prosjekter i kø rundt omkring i landet som gjerne tar over de 1,8 milliardene som er avsatt til ny godsterminal i Trondheim i dagens nasjonale transportplan. Stortinget skal behandle ny nasjonal transportplan (NTP 2021-2033) denne våren. Klart det haster!

Følg Adresseavisen Midtnorsk debatt på Facebook

På forsiden nå