Mer motorvei er ikke ungdommens parole

Framtidens borgere – dagens ungdom er fornøyd med eksisterende E6, og venter på et godt togtilbud, skriver medlem av Besteforeldrenes klimaaksjon.  Foto: Marthe Amanda Vannebo

Saken oppdateres.

Norge reduserte klimautslippene med to prosent fra 1990 til 2019 – 29 år. Takket være koronaen har vi nå redusert med 6,8 prosent på ett år. Ungdommene er ikke fornøyd. Men i Trøndelag har vi gratis nedfallsfrukt som kan høstes straks, og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) er rette vedkommende til å høste. Med Frp i stolen før Hareide, ble det skapt et monster som fikk navnet Nye Veier. Det har allerede rasert ærverdige Statens vegvesen i Steinkjer. Medarbeiderne rakk å feire et nyrestaurert kontorbygg før de ble spredt for alle vinder.

LES OGSÅ: Dette får Trøndelag med de nye transportplanen

I et år har regionens avisflora omtalt nye vegtraseer, overkjøring av lokalsamfunn, riving av gård og grunn, debattmøter og leserbrev. Den forvokste gjøkungen har sikret egen matpakke, det vil si budsjettmidler, og kan dermed diktere betingelsene. Senterpartiordførerne fra de sentrale innherredskommunene nikker ja til hvert forslag om mer veg og større fart. Vekst må vite. I fjor var 300 bønder samlet på Levanger VGS. Det var en sindig forsamling som kunne registrere to unge og godt utdanna ordførere fra Verdal og Levanger. Ordførerne burde visst bedre enn å si ja.

LES OGSÅ: Ni år til 2030: Et svik mot de unge

Koronaen har satte noe av transportveksten på vent. Laksetransporten vurderes overført til kjøl. I Tyskland vedtas redusert fart på motorvegene. Snart skal de også ta stilling til forbud av forbrenningsmotoren. Statsforvalteren i Trøndelags sa nei til reguleringsplan for ny firefelts motorveg dimensjonert for 110 km/t mellom Ranheim-Stjørdal fordi planen ikke svarte på hvordan den samsvarer med Trondheim kommunes overordna klimamål. Samme firefelts motorveg har allerede gjort furore blant folk i Melhus, og snart ruller bulldoserne innover Innherreds beste dyrkamark. Festtalene om vern av dyrka mark kan Sp pakke ned inntil kravet om dobbeltspor på jernbane kommer.

LES OGSÅ: – Det er urovekkende hvor mye vi mennesker ødelegger klimaet

Nye Veger er babyen til den høyreiste Ketil Solvik-Olsen. At klimafornekterne i Frp er glad for en slik vannskaping er forståelig, men at H, V og KrF godtar resultatene av foretaket er ikke til å tro. Fylkeskommunene i Trøndelag ble sammenslått etter en hestehandel i Ap. Trønderne i nord lot seg avspise med at administrasjonssenteret skulle ligge i Steinkjer. I hvert fall ei stund? Oppgavedelingen mellom Trondheim-Steinkjer forutsetter en bedre jernbaneforbindelse enn den som ble anlagt i 1904. Kravet om bedre jernbanetilbud er forankra i fylkeskommunalt vedtak. Men det øret hører ikke staten på. Vannskapingen har aldri tatt tog.

Hareide bør innse at innenfor kvotepliktig sektor er hans departement en utslippsversting. Det kan nevnes at deler av bispekollegiet dro til klimakonferanse i København for å sette 1,5 graders målet på dagsorden fire år før Parisavtalen. Men vår felles atmosfære krever redusert CO₂-mengde. Framtidens borgere – dagens ungdom er fornøyd med eksisterende E6, og venter på et godt togtilbud.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe

På forsiden nå