Her er det tydeligvis liten innsikt i hvordan smittesporing foregår

Her er det tydeligvis liten innsikt i hvordan smittesporing foregår. Så jeg skal derfor dele historien med dere, skriver Eli-Anne Skaug, fagansvarlig overlege ved smittesporing.  Foto: Terje Svaan

Saken oppdateres.

Jeg leser i Adresseavisen 26. mai følgende overskrift: Serveringsbransjen fortviler over treg kommunikasjon fra Trondheim kommune: - Dumt å få beskjed om koronasmitte ti dager etter. «Trondheim kommune brukte ti dager på å opplyse om koronasmitte ved tre av byens utesteder. Og videre: 15. og 16. mai besøkte en eller flere personer med koronasmitte utestedene Krambua, Three Lions Pub og Tapperiet på Dahls i Trondheim sentrum. Først mandag kveld, altså ni dager senere, ble utestedene informert om smittetilfellene av Trondheim kommune,» står det.

LES HELE SAKEN HER.

Her er det tydeligvis liten innsikt i hvordan smittesporing foregår. Så jeg skal derfor dele historien med dere.

Den 15. mai og 16. mai besøkte en eller flere personer med koronasmitte utestedene Krambua, Three Lions pub og Tapperier på Dahls i Trondheim sentrum. Uten erkjennelse av å være smittet av covid-19. Den 17. mai kom der noen symptomer snikende, som i starten ble tolket som kun «lett irritasjon», forvekslet med helt andre hverdagsplager. Og det falt ingen inn at dette kunne være covid-19 med dertil behov for testing. Først 22.mai (ja, du leser rett!) ble testing bestilt, og denne ble gjennomført 23. mai. Testen ble sendt til lab ved St. Olavs samme dag. 24. mai kom svaret inn til smittesporing i Trondheim kommune om positiv test for covid-19 hos gjest(er) ved ovennevnte utesteder.

Skrive for Midtnorsk debatt? Les mer her!

Da skjedde følgende:

  • 1. Vi må først snakke med de(n) som har fått bekreftet positiv test. Da spør vi om når denne fikk første symptomer. Denne datoen forteller oss når personen sannsynligvis ble smitteførende.
  • 2. Vi ber den smittede redegjøre for alle steder denne har vært fra og med to døgn før symptomdato. Hvis da personen fikk symptomer 17.mai - må alle steder denne har vært innom fra og med 15. mai redegjøres for. En del kan ha vansker med å huske alle steder de har vært innom. Så noen ganger krever dette gjentatte samtaler.
  • 3. Deretter tar vi kontakt med daglig leder/eier på alle steder den smittede har vært i kontakt med, i smitteførende periode. Vi forklarer at en smittet har vært tilstede, og i hvilket tidsrom. Og ber om å få lister over alle gjestene som har vært der i denne perioden.

Og her starter gjerne de store utfordringene ... Den første utfordringen er å få tak i stedets eier/daglig leder. Hjemmesidene er mangelfulle, og kontaktinformasjon ofte fraværende. Så vi må bruke tid på å søke rundt, google, sjekke offentlige dokumenter og så videre, for å finne navn, og enda lenger tid på å finne gyldig kontaktinfo. Men da ringer vi. Og får ofte ikke svar. Vi ringer og ringer ... om vi ikke får svar i løpet av noen timer, sender vi mail. Noen ganger får vi ikke svar på mail heller. Og det har forekommet at vi har vært nødt til å sende ut våre gode medhjelpere i Miljøenheten for fysisk å oppsøke utesteder og innhente kontaktinfo til oss. Da har det kanskje gått ett døgn, halvannet - siden vi fikk inn prøvesvaret. Og kanskje ett døgn siden vi oppdaget at utestedet hadde hatt besøk av en smittet.

Omsider kontakt. Da er det neste utfordring. Listene over gjestene! Det er nå forskriftsfestet krav om registrering av alle gjester ved utesteder i Trondheim. De ulike utestedene har ulike varianter av slik registrering. Av fremdeles varierende kvalitet.

En av overnevnte utesteder sendte oss lister som «screenshot» (laget med mobiltelefon) av Excel-filer. De var umulig å lese. Så da måtte smittesporing prøve å få kontakt igjen og be om å få selve Excel-listene sendt på epost. (De kan krypteres, så de trenger ikke å sendes «åpent»). Vedkommende svarte ikke på telefon, og det lå ingen kontaktinfo i mail. Vi fant heller ikke noe på gule sider. Vi ringte utestedet, som heller ikke svarte. Først 26. mai fikk vi kontakt, og vi kunne da sende ut sms etter å ha fått de listene vi ba om, klokken 14.12.

All denne tiden vi bruker på å innhente kontaktinfo, få tak i lesbare lister og deretter varsle ut, må gjøres på dager da vi samtidig får inn 20 - 37 nye smittede som skal spores.

Når tiden det tar fra en smittet besøker et utested til samme person melder seg opp til test, og testsvar når smittesporing 7 - 8 dager senere, og eiere/daglige ledere på utesteder ikke har kontaktinfo lett tilgjengelig, ikke svarer på telefon eller mail og på toppen av det hele sender oss uleselige lister (og ofte mangelfulle lister) er det for de fleste enkel matematikk å forstå at det da går ti dager før andre kunder varsles.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe!

På forsiden nå