Saken oppdateres.
Verden står i et veiskille og vi står foran et stortingsvalg. Det er derfor tre grunner til at Stortinget må vente med å behandle nasjonal transportplan:
- Velgerne må få si sitt, og mulighet til å sette sammen et storting på bakgrunn av en valgkamp der de kommende års transportpolitikk er sentral og kjent for velgerne.
- Videomøter, fjernarbeid og norgesferie har kommet for å bli. Pandemien har endret våre reise- og møtevaner permanent, ikke midlertidig. Alt av utredninger og samfunnsøkonomiske analyser som ligger til grunn for transportplanen bygger derfor på feil forutsetninger og trafikkprognoser. Vedtatt økning av CO2-avgiftene er heller ikke regnet med. Det er uforsvarlig å vedta en plan basert på ugyldige antagelser om framtida.
- Klimakonsekvensen av foreslått transportplan er klart negativ, men ikke dokumentert. Det internasjonale energibyrået IEAs nye rapport sier ikke bare kutt bruk av, -og leting etter, -ny olje og gass. For å unngå mer dramatiske klimaendringer må vegtransport bli mer energieffektiv. Det må gjøres både med nullutslippsbiler og å senke fartsgrensene til 100 km/t (s. 67). Nasjonal transportplan må være kunnskapsbasert, og vedtas som et redskap for å nå våre klimamål.
Stortinget må utsette Nasjonal transportplan for å sikre at planen ikke motarbeider omstillingen til lavutslippssamfunnet.
Red.anm.: Foreløpig dato for behandling på Stortinget er satt til 14. juni.
Interessert i debatt? Les flere innlegg her!
Skrive for Midtnorsk debatt? Les mer her!
Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe!