Eselet på Gevingåsen

Senterpartiet i Malvik går ut i media med en gladsak om at de har sørget for takstreduksjon på kollektivreiser i Trondheimsregionen, men nevner ikke at det var de borgerlige som sørget for 500 ekstra millioner, skriver Lill Harriet Sandaune i dette innlegget.  Foto: Privat

Saken oppdateres.

En av Æsops fabler er historien om et esel som blir satt til å bære et religiøst bilde gjennom landsbyen. Innbyggerne kneler i respekt for bildet, men eselet tror at alle menneskene bøyer seg for det. Nå har vi fått en moderne versjon av historien: Reduksjonen av kollektivsatsene i Trondheimsregionen og Senterpartiets fortelling om hva de har fått til på en gåtur.

Senterpartiet i Malvik går ut i media med en gladsak om at de har sørget for takstreduksjon på kollektivreiser i Trondheimsregionen. Dette er noe de har jobbet med i årevis ved at ordføreren og varaordføreren i Malvik har spankulert over Gevingåsen. Ja, nå ser man virkelig resultatet! Bravo! Men var det promenaden over Gevingåsen, eller tøffe forhandlinger mellom Frp, Høyre, KrF og Venstre som førte til bompengeforliket i 2019 – og dermed 500 millioner ekstra til takstreduksjoner i Trondheimsregionen?

Historien blir ikke mindre klein når man ser fylkesvaraordføreren fra Sp refser regjeringen for at de har gitt for lite penger til fylkeskommunen for å drifte kollektivtrafikken i distriktene. At han selv sitter i posisjon i fylkeskommunen, og nettopp har stemt ned et forslag fra Frp, Høyre og Venstre om å bruke 50 millioner mer til buss og kollektivtrafikk i distriktene er uvesentlig – å skylde på regjeringen er løsningen.

LES OGSÅ: Hvorfor kutter du i kollektiv hvis du vil ha flere busser i distriktet?

Samtidig står Sp´s nestleder Ola Borten Moe på sidelinja og kritiserer byvekstavtalen med ujevne drypp, med gode kronikker om byvekstavtalens idiotiske organisering og pengebruk, simultant med at Sp´s representanter i alle kommunestyrene og fylkestinget stemmer for denne byråkratiske og tungrodde måten å organisere kollektivtrafikken på. Det kan også være greit å ha med seg i denne historiefortellingen at i 2019, mens varaordføreren i Malvik tuslet rundt på Gevingåsen, så stemte faktisk Sp og de andre rødgrønne partiene på Stortinget imot bompengeforliket. De samme pengene som de nå gjerne vil ha æren for. Dobbeltkommunikasjonen er på et mesterlig nivå.

LES OGSÅ: Hvorfor kutter du i kollektiv hvis du vil ha flere busser i distriktet?

Først etter to år med uendelige byråkratiske arbeidstimer i miljøpakkeadministrasjonen, kontaktutvalget, fylkes- og kommuneadministrasjonene, pluss ulike utredninger og rapporter fra offentlige institutt og konsulentfirma greide man altså å få gjennomført den takstreduksjonen som ble vedtatt av Frp, Høyre, KrF og Venstre i Stortinget i 2019. Men samtidig så klarte man ikke å få til en bedre løsning enn at man samtidig doblet prisen for flere kollektivreiser i distriktene i det vedtaket som ble fattet. Da blir det selvfølgelig regjeringen sin feil – da er det de som har sviktet nok en gang.

LES OGSÅ: Mente Miljøpakkens plan for busspriser var «sjokkerende», «uhørt» og «pinlig»

Men bompengeforliket i 2019 handlet ikke bare om reduserte kollektivtakster. Som navnet sier, så handlet det også om bompenger – hvor Frp fikk gjennomslag for en reduksjon på 280 millioner. Dette har vært fullstendig ignorert av de styrende rødgrønne og miljøpakkeadministrasjonen. Utrolig nok kunne man lese i Adressa for en tid tilbake at man faktisk ikke akter å innføre en reduksjon av bompengene i tråd med Stortingets vedtak. Pengene har rett og slett «forsvunnet». Det forundrer meg ikke om det kommer en ny Sp-fabel om dette snart – det må da helt klart være regjeringen sin feil?

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe

På forsiden nå