Tildeling av hjelpemidler i Trondheim kommune

Vi setter imidlertid pris på at våre brukere sier fra når de mener noe er feil. Det gjør oss bedre i stand til å ettergå våre rutiner og prioriteringer , skriver innleggsforfatteren.  Foto: NTB

Saken oppdateres.

Vi viser til innlegg under Min hjertesak i Adresseavisen 7. oktober der en bruker av våre hjelpemidler skriver at rullestolen er i ferd med å ruste i stykker, og at det tar lang tid før vedkommende kan få stolen reparert. Vi har forståelse for at hverdagen blir vanskelig når hjelpemiddelet man er avhengig av ikke virker. Vi forstår at dette skaper utfordringer i hverdagen, og vi jobber hele tiden med å følge opp og finne løsninger. Men det er mange i Trondheim kommune som ønsker seg hjelpemidler. Vi er nødt til først å prioritere helt nødvendige hjelpemidler for å mestre primære behov som varsle om hjelp, søvn/hvile, redusere smerter, unngå trykksår, ivareta personlig stell, spise/drikke, innendørs forflytning, unngå fare for å skade seg/falle.

LES OGSÅ: Rullestolbrukere stenges ute fra levende bygater

Hjelpemidler er viktig for mange for å mestre ulike hverdagsaktiviteter og for å kunne delta i samfunnet. Helsepersonell i kommunen og helseforetak vurderer behovene og formidler hjelpemidler i henhold til søknadskriterier fra Nav hjelpemiddelsentralen. Brukerne selv har ansvar for at hjelpemiddelet de låner holdes i forsvarlig stand. Men vi forstår selvsagt at slikt utstyr slites ved normal og forsvarlig bruk og trenger vedlikehold fra tid til annen.

Med forsvarlig stand menes at bruksanvisningen må følges. Det må samtidig sørges for jevnlig renhold, forsvarlig lagring, og enklere vedlikehold som riktig lading av batterier, stramme løse deler, luft i dekk etc. Om en selv ikke er i stand til å gjøre dette, kan kommunen etter søknad innvilge vedtak om praktisk bistand om ikke pårørende kan hjelpe, eller en kan kjøpe tjenester fra private firma.

Vi opererer innenfor de rammene vi til enhver tid har, og er avhengige av å prioritere både utdeling og vedlikehold. Vi setter imidlertid pris på at våre brukere sier fra når de mener noe er feil. Det gjør oss bedre i stand til å ettergå våre rutiner og prioriteringer og strekkes oss så langt det er mulig for å finne gode løsninger innenfor de rammene vi har.

Innlegget er endret fordi det ble brukt feil portrettbilde av innleggsforfatteren.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe

På forsiden nå