Kortinnlegg: Trikken stoppet ikke

Trikkens største fordeler er enorm kapasitet og levetid i forhold til buss og metrobuss, skriver debattanten.  Foto: Christine Schefte

Saken oppdateres.

Den 19. januar stoppet all kollektivttrafikk bortsett fra Gråkallbanen i Trondheimsområdet på grunn av ekstreme værforhold. I denne sammenheng er det ikke på tide å satse mer på trikken? Sammenlignbare byer som Bergen, Aarhus, Lund, Tampere og Odense gjør det med stor suksess.

I Trondheim har vi skylapper om denne utviklingen og satser istedet på metrobuss (fattigmannstrikken), enda vi har Gråkallbanen fra før. Den kunne ha vært et utmerket utgangspunkt for bybanesatsing. Trikkens største fordeler er enorm kapasitet og levetid i forhold til buss og metrobuss (dagens trikker er fra 1984).

Så får vi se hva framtiden vil bringe. Vil kortsiktige økonomiske vurderinger, og den generelle og nokså uforståelige motviljen mot trikk fortsette?

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe


På forsiden nå