I Hurdalsplattformen ønsker regjeringen en bred satsting på å rekruttere, utdanne og beholde flere kvalifiserte lærere. Som nyutdannet barnehagelærer har jeg valgt yrket fordi jeg er opptatt av at barn skal få en god og trygg oppvekst. Uavhengig av om man er lærer i barnehagen eller skolen, ønsker vi et best mulig utdanningsløp for våre barn og elever. Gjennom studietiden har jeg likevel stilt meg selv spørsmålet om hvorvidt utdanningen min lønner seg økonomisk. Når KS som arbeidsgiver stadig nedprioriterer lærere i lønnsoppgjøret, tror jeg det kan ha negativ virkning på både rekruttering til lærerutdanningene, og å beholde lærere i yrket.

Skolestart er en spennende periode for både elever og lærere. Til tross for at lærerne i disse dager helst ville stått i klasserommene for å ta imot elevene, må lærerstreiken prioriteres. Begrepet «lønnstapere» brukes av god grunn i streikebudskapet. For sjette år på råd er lærere nedprioritert i lønnsoppgjøret i kommunesektoren (KS). Dette vil si at lærere har hatt den dårligste lønnsveksten sammenliknet med andre ansatte i samme sektor. Lærere blir ofte hyllet for den gode og samfunnskritiske jobben de gjør, og dette kom særlig til syne under pandemien. Denne takknemligheten så derimot ut til å ta slutt i lønnsoppgjøret. Nå må lærerne prioriteres!

For å bli gode fremtidige samfunnsborgere trenger elevene lærere med riktig og god nok kompetanse. Med dagens utvikling er jeg bekymret for at fremtidens barn og elever ikke vil møte lærere som er godt nok kvalifisert til yrket. De lave søkertallene til lærerutdanningene bekymrer. Ikke siden 2015 har opptakstallene vært lavere, og dette lover ikke godt for den allerede eksisterende lærermangelen.

Dagens nyutdannede lærere i skolen har fullført en femårig mastergrad, og nyutdannede lærere i barnehagen har en bachelorgrad. Lærerne sitter med bred kunnskap om blant annet barns utvikling og læring, pedagogikk, skolefagene, veiledning, kartlegging, tilpassing og samarbeid. En lærer har i tillegg et stort ansvar for både den enkelte elev og klassen som helhet, og nå er det på tide at lærerne får betalt etter den kompetansen de sitter med.

Selv om streiken i all hovedsak er en skolestreik, angår også streiken oss barnehagelærere. I dag går de fleste barn i barnehage før de starter på skolen, og mitt største ønske for skolestarterne er at de skal oppleve trygge og gode skoleår, med kvalifiserte lærere. Til tross for at nyutdannede barnehagelærere får høyere begynnerlønn etter lønnsoppgjøret, er ikke lønnsnivået godt nok. Dette kan være gode tiltak for økt rekruttering, men det kreves mer for å bli i yrket.

Når vi som studenter går inn i yrket, ønsker vi at utdanninga vår skal lønne seg, og at kompetansen vi sitter på skal verdsettes. Ved å være organisert gjennom studietiden har jeg opplevd hvor viktig det er å stå som en samlet lærerprofesjon, for vi er sterkere sammen. Jeg er stolt over profesjonen jeg tilhører, og nå trenger vi at også KS har tillit til lærerne og tar oss på alvor.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe