Regjeringen varsler tiltak for å legge til rette for bedre utvalg og lavere priser i dagligvare. Det er bra, og særlig viktig nå.

De fleste opplever at mye blir dyrere. Alt fra boliglånsrente og strøm til drivstoff og mat, stiger raskere i pris enn vi har sett på lenge. Det er mange grunner til inflasjonen, men spesielt krigen i Ukraina gir oss utfordringer som er vanskelige å løse på kort sikt.

Næringsministeren sier at konkurransen ikke er god nok, verken blant leverandørene eller oss som selger varene til forbruker. Det er jeg enig i.

Reitan Retail er glade for at priser og konkurranse blir diskutert og tatt tak i. Vi vil ha mer åpenhet. Det er sunt for konkurransen, butikkene og kunden. I dagligvarebransjen er vi uenige om hva som skaper best konkurranse. Vårt syn er at konkurransen blir best når den foregår med like spilleregler som alle kjenner.

Nordmenn vil ha varer av høy kvalitet, produsert og solgt på en ansvarlig måte, til lavest mulig pris. Det er vår forretningsidé. Lavpriskonseptet er å selge mest mulig, billigst mulig. Får vi kjøpt varene billigere, skal vi selge dem billigere. Tiltakene som regjeringen varslet på tirsdag, kan med andre ord være gode nyheter for norske forbrukere.

Flere synes det er vanskelig å forstå hvordan pengene man betaler for maten fordeler seg. Det er i snitt slik: Når du bruker 100 kroner hos REMA 1000, beholder din lokale kjøpmann opp mot 3 kroner, REMA 1000 og distribusjon sitter igjen med rundt 4 kroner. Om lag 20 kroner går til moms og avgifter. De resterende rundt 73 kronene deles mellom aktører bakover i verdikjeden.

Leverandørene, industribedriftene, råvareprodusentene og de som distribuerer produktet i ulike faser – alle skal ha sitt. Et brød består av mer enn korn. Dette skal produseres, importeres, fraktes, blandes, stekes og pakkes, før kunden til slutt tar valget i butikkhylla.

REMA 1000 har siden starten i 1979 hatt samme forretningsmodell, og selv om vi har vokst i antall butikker, er marginene mer eller mindre uendret.

Vi er mange som deler på verdiskapingen. Hvordan prisen blir til er ulik fra produkt til produkt. En butikk vil i perioder selge noen av varene med null eller negativ fortjeneste og i stedet ha høyere inntjening på andre produkter. Det er sluttsummen som er viktig.

Det er i handlekurven slaget står. Men skal det bli skikkelig konkurranse må vi spille med samme regler. Vi er glade for at regjeringen lanserer tiltak for mer konkurranse. Når vi vet at den største butikkjeden handler inn sine varer billigere enn oss andre, er det rart de ikke selger varene billigere til kundene.

REMA 1000 har vunnet flest pristester, selv om vi kjøper varene opp mot 15 prosent dyrere enn konkurrenten. Om de nye reguleringene får konkurransen på rett kjøl, er vi trygge på at det vil bety enda bedre utvalg og lavere priser for kunden.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!