Det flommer over av meninger angående jugendgården i Elgeseter gate som dessverre brant ned sist helg. Og det snurres «flasketuten peker på» om hvem som har ansvaret. Det er klart at brannen kunne vært unngått dersom Ap og Sp på fylkesutvalget hadde hatt gjennomføringsevne, og fylkeskommunen som eier hadde tatt ansvar. Men så langt er det ingen som har pekt på den reelle grunnen til denne sendrektigheten og årelange uthalingen av skjebnen til disse byggene.

Dette skyldes ene og alene Miljøpakken. Dette sammensuriet av politikere og byråkrater forvalter 27 milliarder kroner. De færreste vet hvor mange som er ansatt i tilknytning til denne, og hvor mye som brukes på lønns- og konsulenttjenester eller hvor mye av midlene som reelt går til gjennomføring av prosjektene.

For over to år siden fremmet jeg på vegne av Frp, Høyre og Venstre et forslag om å bevare bygningene i Elgeseter gate. Samtidig som vi også foreslo å få utarbeidet en byggeteknisk tilstandsvurdering og oppdatert verdivurdering for de tre gårdene, i den hensikt å igangsette et salg med utgangspunkt i bevaring av byggene. Men dette ville ikke det rødgrønne flertallet være med på. Isteden fastholdt de visjonen om at Elgeseter gate skal være en «urban gate» med gode miljøkvaliteter. Ja, det skulle bli intet mindre enn Trondheims utgave av Champs-Élysées, der urbane, unge mennesker nippet til kaffe latte på fortauskafeer under trekronene.

Bare fra 2016 til 2020 hadde det påløpt 24,6 millioner kroner i planleggingskostnader for Elgeseter gate, og ingen aner vel hvor mye det har kostet fra 2020 og frem til nå. Bilistene fortsetter å betale i bommen, mens politikerne drømmer og byråkratene pøser ut nye planer. Samtidig forfaller byggene for hver dag som går.

Miljøpakken er altså årsaken til at dette prosjektet har tatt uendelig lang tid og medført meningsløs bruk av skattebetalernes penger. Slik Frp på fylkesnivå har vurdert det, så oppgraderer man ikke en av Norges mest trafikkerte gater med å plassere trær og benker i et særdeles presset område. Da må man utnytte den plassen man har for å få til mest mulig effektive løsninger for trafikkavviklingen.

Derfor bør det velges en løsning som vil gi lavest mulig kostnader, og som har fornuftige løsninger for både gående, kollektivtrafikken og privatbilene. Halve Trondheim er snart rasert på grunn av Miljøpakken, og det siste offeret var dessverre «Jugendronninga» i Elgeseter gate.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe