19. mai skriver lektor og arbeiderpartipolitiker Ina Victoria Rånes at «Dagens eksamensordning må avskaffes». Vi har stor respekt for den praktiske kunnskapen Rånes sitter på, men vi må si oss uenige i konklusjonen.

Det er flere elementer ved diskusjonen rundt eksamen som må løftes. Det første er det som rent faktisk går på saken.

Eksamen er en god vurderingsform. En vurderingsform som gir elevene en mulighet til å til å bli vurdert under noen viktige prinsipper:

  1. Alle stiller likt Under eksamen har alle elever den samme oppgaven, de samme hjelpemidlene og den samme tiden. Dette gir oss en mulighet til å få en likeverdig vurdering av alle elevene.

  2. Lærerens mening om deg har ikke noe å si De fleste elever du snakker med, vil nok hevde at de en eller annen gang har fått en karakter de mener var for streng, eller kanskje for god. Under eksamen vurderes du anonymt, og dermed vil ikke lærerens oppfatning av deg ha noen innvirkning på karakteren.

  3. Du får muligheten til å prestere under press Dagens samfunn legger mye press på arbeidstakere. Noe av det viktigste å takle i møte med dette, er evnen til å takle press. Eksamen gir elevene muligheten til nettopp dette. Vi vet stress vil komme – la oss da sørge for at elvene lærer seg å takle det.

  4. Det motvirker karakterinflasjon De siste årene har vi sett at inflasjonen i karakterene har skutt i været. Gapet mellom eksamenskarakter og standpunktkarakterer viser at skolenes vurdering av elevenes ferdigheter er på linje med skolemyndighetenes vurdering. Det at man én gang i året vurderes etter samme objektive standard gjør at man slipper å føre tilsyn med skolenes vurderingspraksis. Dette er penger som kan prioriteres på at elevene lærer, istedenfor dyre kontrolløsninger.

Vegard Sem, avgangselev i VGS og kandidat til fylkestinget (H) og August Grøntvedt, student og fylkestingsrepresentant (H). Foto: Kollasj

Winston Churchill uttalte om demokratiet at «det er den verste formen for styresett bortsett fra alle andre vi noen gang har prøvd». Kanskje er dette også tilfellet ved eksamen: det er den verste formen for vurdering bortsett fra alle andre.

Eksamen har mange nedsider, men det at man får nøytrale vurderinger, stiller likt, og at man sørger for høy kvalitet i skolesektoren er bra. Det er derfor viktig at vi bevarer dagens eksamensordning.

Hva mener du? Slik skriver du for Adresseavisen Midtnorsk debatt!

Politikerne har sine valgkampsaker – men hva er din? Send inn din tekst til debatt@adresseavisen.no.