Saken som nå er avdekket i Trondheim kommune, er et eksempel på at galt blir til verre når konflikter blir håndtert uheldig og får lov til å pågå i lang tid.

Uprofesjonell håndtering av konflikter og manglende oppfølging av varsling om dårlig arbeidsmiljø ser ut til å være kjernen i saken som Adresseavisen rapporterer om. Et system med «lytteposter» i en betent situasjon på arbeidsplassen, er neppe kjennetegnet på god ledelse. Hvis dette skjer etter varsling om dårlig arbeidsmiljø, og blir oppfattet som en trussel, er det ekstra uheldig og trolig i strid med lovverket.

Det er lett å se for seg at resultatet blir et miljø med splittelse og utrygghet. At det er gått 18 måneder fra varsling til konklusjon, er helt uholdbart. Denne typen konflikter blir ikke bedre av å få lov til å gjære i lang tid. Det er prisverdig at nåværende rådmann har tatt tak i forholdene og at han er tydelig på saken ikke er behandlet riktig.

Med 5000 ansatte og omtrent en tredjedel av kommunens budsjett, har virksomhetsområdet oppvekst og utdanning ansvar for barnehagene, skolene og ulike omsorgsoppgaver for barn og familier. Det er bekymringsfullt at den gruppen som er satt til å lede denne svært viktige delen av kommunens virksomhet, i langt tid er preget av dårlig arbeidsmiljø og interne konflikter. Det er ikke usannsynlig at situasjonen kan ha gått ut over jobben de er satt til å gjøre, det vil si å sørge for gode skoler og barnehager.

Adresseavisen har tidligere skrevet om store utfordringer i oppvekstsektoren. I 2015 kom det frem at ansatte ved en skole hadde varslet om vold og trakassering. I mars i år fikk rådmannen og etaten kraftig kritikk fra bystyret etter at det ble avdekket at over femti barn var forsvunnet mens de var under barnevernets tilsyn. Det trenger ikke være noen sammenheng, men eksemplene forteller om krevende oppgaver.

Flere av de ansatte har måttet jobbe i et uakseptabelt arbeidsmiljø. Rådmann Morten Wolden innrømmer at kommunen har brutt arbeidsmiljøloven og kommunaldirektør Gunn Røstad beklager det som har ført til lovbruddet, som konsulentfirmaet Visma påpeker i sin rapport.

Les om arbeidsmiljøsaken med svar fra Morten Wolden og Gunn Røstad her

Det er foreløpig ikke kjent hva lovbruddet helt konkret består i, men i arbeidsmiljøloven blir det slått fast at arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen og at gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler, er forbudt.

Hva har egentlig skjedd i kommunaldirektørens fagstab? Slik saken fremstår, er situasjonen utløst av at mange i fagstaben fikk endrede oppgaver og at flere opplevde at dette gikk ut over arbeidsmiljøet. I januar/februar i fjor varslet fem av kommunaldirektørens medarbeidere daværende rådmann om problemer med arbeidsmiljøet. Det var etter denne første varslingen at kommunaldirektøren fortalte om «lytteposter» som skal ha gitt sjefen informasjon om det som ble sagt og gjort.

Først i september 2015 møttes de involverte for å finne ut av situasjonen. Lite skjedde i etterkant, utover noen møter og samtaler. Etter at Morten Wolden i februar i år tiltrådte som ny rådmann, varslet fire ansatte på nytt om det de mente var kritikkverdige forhold. Omsider ble eksterne krefter satt inn for å kartlegge situasjonen. Konklusjonene fra Visma en intern rapport i kommunen er tydelige.

Konsulentfirmaet mener kommunen har brutt arbeidsmiljøloven. I den interne rapporten heter det at man er «svært bekymret for samarbeidskulturen» og mener å ha sett eksempler som «indikerer en intensjon om å ikke gjøre hverandre gode».

Dette er alvorlige beskrivelser. Forhåpentligvis vil tiltakene rådmannen setter i verk etter sommeren, være starten på en løsning. De som er satt til å sørge for best mulig tilbud for barna i byen, kan ikke kaste bort tid og energi på mistrivsel og konflikt. Spørsmålet er om dette stikker dypere og om kommunen har utfordringer med arbeidsmiljøet i flere etater. Det høye sykefraværet er i alle fall ikke noe godt tegn.

Når det oppstår arbeidsmiljøproblemer på en arbeidsplass, er det som regel mer enn én årsak. Det er godt mulig at flere enn kommunaldirektøren kan ha bidratt til situasjonen, men uansett er det ledelsen som har det overordnede ansvaret for å sørge for et arbeidsmiljø med tydelige roller, åpenhet og trygge relasjoner.

Fagstaben for oppvekst og utdanning er ikke alene om å oppleve at dårlig arbeidsmiljø forsurer arbeidsdagen og ødelegger produktiviteten, men det er svært beklagelig at dette har pågått så lenge i Trondheim kommune. Tiden leger ikke alle sår. Da er det desto viktigere at oppryddingen har startet.